متنی که پیش رو دارید حاصل گفت و گوی ما با رئیس واحد hse مجتمع پتروشیمی شیمی بافت می باشد که در ادامه خواهید خواند:

  • لطفا خودتان را معرفي نموده و از سوابق شغلی خود بفرمایید

بنده عبدالرضا عساکره متولد 1355 در شهرستان بندرماهشهر می باشم. تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی مهندسی ایمنی صنعتی و محیط کار دانشگاه کارون اهواز و در مقطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد ترم آخر رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر را می گذرانم.

از اواخر سال 1377 کار در صنعت را از پروژه PX (پارازایلین) بندرامام (ره) آغاز نموده و پروژه ها و طرح هایی مانند بهینه سازی و تعمیرات اساسی واحد آمونیاک قدیم پتروشیمی رازی، پروژه ساختمان های غیرصنعتی پتروشیمی فن آوران و پروژه نصب چیلرهای واحد CA شرکت کیمیا و از سال 81 تا 89 در سمت سرپرست شیفت واحد ایمنی و آتش نشانی پتروشیمی شیمی بافت و بعد از آن سرپرستی واحد ایمنی و آتش نشانی شرکت شیمی تکس آریا (راه اندازی) واحد را در پرونده کاری خود دارم. از ابتدای سال 93 تاکنون بعنوان رئیس واحد HSE در حال انجام وظیفه می باشم.

  • اهم وظایف خود را در واحد HSE به اختصار توضیح دهید.

اهم وظایف اینجانب دراین واحد، می توان به استقرار، راهبری ، توسعه و توجه به ممیزی نظام مدیریت hse و نیز نظارت بر ایجاد محیط کار سالم ، ایمن و به دور از هرگونه حادثه ، آسیب و خسارت به محیط زیست اشاره نموده و همچنین تدوین اهداف و برنامه های کلان حوزه بهداشت،ایمنی و محیط زیست و نظارت دقیق و مستمر بر اجرای آن و نظارت بر بکارگیری اصولی، مصوبات، مقررات، آئین نامه ها، قواعد و معیارهای نظام hse از دیگر وظایف می باشد.

از دیگر وظایف می توان به ایجاد زمینه های لازم برای اعتلای دانش و فرهنگ عمومی hseشرکت، مدیریت شرایط اضطراری شرکت در مواقع بروز احتمالی حوادث و حضور در ستاد مدیریت بحران و ارائه راهکار و مشاوره به مدیریت بحران می باشد

  • لطفاً مختصری از شرح وظایف واحدهای زیر مجموعه HSE را بیان فرمائید.

در حوزه بهداشت، واحد بهداشت صنعتی با رویکرد کاملاً پیشگیرانه به پایش و ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار می پردازد.با ارزیابی نتایج راههای کنترل آنها را نظیر طراحی یا تغییر در طراحی و استفاده از اقدامات کاملاً فنی و مهندسی به راه حل می پردازد. بطور مختصر نظارت بهداشت صنعتی با هدف کاهش و پیشگیری از بروز بیماری و آسیب های شغلی از وظایف مهم و برجسته این حوزه می باشد.

در بحثایمنی خطرات ناشی از فرایندهای صنعتی در این حوزه بررسی می شود. با تعیین ریسک های احتمالی راهکارهای کنترلی و پیشگیرانه مورد نیاز طرح ریزی و اجراء میگردد. ایمنی و آتش نشانی با هدف شناسایی خطرات، ارزیابی و کنترل ریسک ها، با اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه وظایف خویش را ایفاء می نماید.

در حوزه محیط زیست ، اثرات زیست محیطی در کلیۀ فازهای یک پروژه وجود دارد. نظارت عالی و مستمر در بخش خاک، آب و هوا و جلوگیری از آلودگی هرکدام از وظایف مهم محیط زیست می باشد. لذا ارزیابی ریسک و جنبه های زیست محیطی از مهمترین وظایف این حوزه می باشد.

و در حوزه پدافندغیرعامل شناسایی، طبقه بندی انواع خطرات تحمیلی درون سازمانی و برون سازمانی با هر رویکردی اجرای مانور و تمرین های دور میزی و عملیاتی و آگاهی بخشی به مجموعه از شرایط موجود و بررسی و پیش بینی نقاط آسیب پذیر و ارائه راهکارهای مقابله با آنها می باشد.

  • اهمیت و نقش ایمنی و آتش نشانی بخصوص در صنعت پتروشیمی چیست؟

تولید پایدار و ایمن و پیشگیری از حوادث از اهداف هر صنعتی می باشد. دستیابی به این هدف عالی فقط با درک این آرمان و رسالت  با اعتقاد به صداقت و وجدان کاری و با باور اینکه پیشگیری و مهارت و تجربه و آموزش کافی عامل اصلی کاهش مخاطرات صنعت است. لذا در راستای مقابله با این نوع خطرات، حضور نیروی انسانی توانمند و تجهیزات به روز می تواند نقش حساس ایمنی و آتش نشانی را در صنعت به خوبی نشان دهد.

  • ارزيابي شما از وضعيت بهداشت، ايمني و محيط زيست شركت شیمی بافت چیست و آن را در چه جايگاهي مي‌بينيد؟

از آنجائیکه هدف کلی hse برنامه ریزی، اجراء و کنترل فعالیت های بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی با رویکرد یکپارچه و ترویج فرهنگ آن در تمام شاخه های مذکور و پایش کلیۀ فعالیت ها از نظر کنترل عوامل زیان آور می باشد لذا ارزیابی بنده از وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت شیمی بافت در حدقابل قبول و مطلوب است، این در حالی است که جای ارتقاء و تبدیل شرایط به احسن را نیز دارا می باشد

  • به نظر شما راهكار منطقي جهت اصلاح نسبي و بهبود شرايط ايمني چه می باشد ؟

این مهم به اهمیت آموزش در نظام مدیریت hse و نقش های تالی آن بستگی دارد. افزایش بهره وری و تعالی سازمان و رسیدن به بلوغ hse با یک نیاز سنجی آموزشی مناسب بسترهای آن در این شرکت مهیاست و با یک فرهنگ سازی مناسب همراه برنامه ریزی آموزشی مؤثر می توان به این بهبود از شرایط ایمنی رسید.

  • به نظر شما نقاط ضعف و نقاط قوت واحد HSE چه چیزهایی می باشد و اگر پیشنهادی دارید، بیان نمایید.

نقطه قوت این واحد حضور نیروی انسانی متعهد ، دلسوز و کارآمد می باشد و نقطه ضعف واحد نقص در بسیاری از سیستم های کاربردی واحد جهت پوشش عملیات های احتمالی خطرات مانند سیستم های هوشمند اعلام و اطفاء می باشدکه می بایستی با عنایت ویژه و به صورت هدفمند این بخش را مدیریت نمود.

  • مشاركت نيروي انساني چقدر مي‌توانددر پيشبرد استراتژي hse كمك كند؟

تردید ندارم که نیروهای عملیاتی این شرکت به درک بسیار بالایی از خطرات پیرامون رسیده اند. تعهد مدیریت شرکت به ایمنی فرآیند، مستندسازی دانش فنی و عملیاتی فرآیندی، مدیریت تغییر و واکنش در شرایط اضطراری که در بینش مدیریت محترم عامل وجود دارد،  و در کنار اینها آموزش ایمنی در سطوح مختلف شرکت، یک مشارکت بسیار چشم گیر و مطلوبی را از نیروی انسانی به ارمغان می آورد.

  • و سخن آخر…

هرگونه مطالعات JSA و FMEA و … با پیاده سازی روش های نوین تحلیل ایمنی از قبیلLOPA و FTA و یا استقرار هر سیستمی از سیستم های HSE و یا تدوین ERP و یا طراحی سیستم اعلام و اطفائ حریق که مستلزم پرداخت مالی است، یک سرمایه گذاری هدفمند تلقی شده و از نگاه هزینه ای می بایستی دور باشد.

در پایان از همه همکاران خوب و زحمتکش خودم در تمامی واحدهای کارخانه خواستارم که رعایت کلیه الزامات و دستورالعمل های HSE را در برنامه کاری خود همچون گذشته ادامه داده و کارکنان محترم HSE ضمن تشکر ویژه از زحماتشان، به حضور فعال خود افزوده تا ان شاءالله این روند از کار و تولید با موفقیت و سلامتی استمرار یابد.

به امید تولید پایدار و ایمن و سلامت کلیه همکاران عزیز..

روابط عمومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط