از آنجائیکه شرکت شیمی بافت در هفته های گذشته دوره ممیزی خود را با موفقیت به پایان رسانده است، لذا به همین منظور مصاحبه ای با مهندس مژده نجارزاده در باب این موضوع انجام داده ایم که در ادامه خواهید خواند:

معرفی

در سال 1365 در شهرستان بندرماهشهر متولد شده و به دلیل علاقه شخصی به اشتغال در صنایع پتروشیمی، مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی شیمی- پتروشیمی از دانشگاه امیرکبیر  و در مقطع کارشناسی ارشد، از دانشگاه آزاد ماهشهر دریافت نمود. وی در سال 87 و بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی با سمت مهندس فرآیند به استخدام شرکت شیمی بافت در آمده و تا به الان در این مجموعه با عنوان رئیس IMS مشغول به فعالیت می باشد. وی متأهل بوده و دارای یک فرزند می باشد.

 

  • به عنوان اولین سؤال بفرمایید سیستم مدیریت یکپارچه IMS به چه معناست ؟

سیستم مدیریت یکپارچه یعنی اینکه چند سیستم مدیریت در یک سازمان را کنار هم بگذاریم و با هم کنترل و مدیریت کنیم. البته وجود و یا عدم وجود سیستم یکپارچه در یک سازمان بیشتر برای نماینده مدیریت، همکاران HSE و ممیزان داخلی قابل لمس می باشد. شاید وجود این سیستم برای کارکنان سازمان خیلی مشهود نباشد. پیاده سازی این سیستم کمک شایانی به بهره وری سازمان نموده و همچنین برای صادرات میتواند به عنوان یک امتیاز مثبت لحاظ گردد.    

 

  • لطفاً عنوان نمایید اجزاء سیستم مدیریت یکپارچه IMS چه می باشد؟ آیا این اجزاء در شرکت شیمی بافت پیاده سازی شده اند؟

استاندارد سیستم مدیریت یکپارچه تلفیق سه استاندارد مدیریت کیفیت ISO9001،ISO14001 وOHSAS18001 می باشد که به علت همپوشانی زیاد الزامات این استاندارد ها و همچنین خاصیت تکمیلی همدیگر به سیستم مدیریت یکپارچه IMS مشهور گشته اند. در شرکت شیمی بافت علاوه بر سه استاندارد یاد شده، دو استاندارد ISO TS29001 (مدیریت کیفیت مخصوص صنایع نفت و گاز و پتروشیمی) و HSE MS نیز پیاده سازی شده است.

 

  • اصلاً به طور کلی مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه برای شرکت چه می باشد؟

هر کدام از استانداردهای اخذ شده در شرکت شیمی بافت به تنهایی مزایایی دارند. مهمترین مزیت اخذ سیستمهای مدیریت کیفیت ISO9001 و ISO TS29001 این است که به مشتریان شرکت این اطمینان را می دهیم که اخذ رضایت آنها در اولویت کاری شرکت قرار داشته و محصولی با حداکثر کیفیت را دریافت خواهند کرد. سیستم مدیریت محیط زیست ISO14001 نشان دهنده تعهد سازمان در حفظ و نگهداری محیط زیست است. و در سیستم HSE و OHSAS18001 سازمان متعهد به رعایت کلیه الزامات و قوانین HSE شده و محیط کار سالم، ایمن و پاک برای کارکنان فراهم خواهد کرد.

برای استقرار هر کدام از استانداردها، الزاماتی بایستی اجرا شوند. پیاده سازی همزمان کلیه استانداردهای یاد شده در غالب سیستم مدیریت یکپارچه، در تدوین چشم انداز، خط مشی سیستم و استراتژیها کمک موثری می کند و دید مدیریت سازمان را وسیع تر می کند. افزایش بهره وری از طریق کاهش فعالیتهای اداری، حذف دوباره کاریها و ارتباطات تکراری و کمینه سازی تضاد میان این پنج سیستم، صرفه جویی در زمان و هزینه و کاهش دفعات اجرای ممیزی در طول سال از مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه می باشد.

  • به تازگی شرکت شیمی بافت دوره ممیزی خود را با موفقیت گذرانده است لطفا درباره آن توضیحاتی ارائه فرمائید.

بله همانطور که گفتید، در تاریخ 4 و 5 مهر ماه امسال، ممیزی خارجی شرکت توسط ممیزان بین المللی شرکت IMQ ایتالیا برگزار گردید. در این دو روز کلیه فرآیندهای سازمان بر اساس برنامه زمانبندی مورد ارزیابی و ممیزی قرار گرفتند که خوشبختانه شرکت شیمی بافت با حمایت و همکاری صمیمانه مهندس شمس و سایر مدیران، رؤسا و پرسنل مربوطه موفق شد با حداقل عدم انطباق، هر 5 استاندارد را دریافت نماید. اعتبار این گواهینامه ها سه ساله بوده و در دو سال آینده ممیزی مراقبتی جهت تمدید گواهینامه ها انجام خواهد شد.

 

  • لطفاً به اختصار نقاط قوت شرکت شیمی بافت که پس از انجام این ممیزی مطرح گردید را توضیح دهید.

ممیزان به صراحت از عملکرد شرکت شیمی بافت در تمامی حوزه های کاری ابراز خرسندی نموده و در گزارش یافته های حاصل از ممیزی به نقاط قوت سازمان شامل تعهد مدیریت ارشد سازمان نسبت به اجرای یک سیستم اثربخش، دستیابی به ظرفیت تولید پیش بینی شده، تمرکز خوب به کاهش توقفات و اخذ رضایت حداکثری مشتریان، اجرای بسیار خوب ممیزی داخلی، تسلط بسیار زیاد پرسنل به مباحث سیستم مدیریت یکپارچه، داشتن پروژه محیط زیست استفاده از آب بلودان جهت آبیاری فضای سبز، تمرکز بر ایمن کار کردن و داشتن شاخص های AFR و ASR صفر برای مدت طولانی، استفاده از نرم افزار خوب و طراحی شده در داخل شرکت جهت ثبت سوابق، دانش بسیار خوب HSE در سطح شرکت و بلاخص پرسنل واحد HSE و داشتن سایت تولیدی پاک و پاکیزه را اشاره کردند.

 

  • شما همزمان در کمیته R&D شرکت هم عضو هستید لطفا درباره این کمیته و وظایف آن شرح مختصری بفرمائید.

بله با توجه به سابقه کاری و همچنین علاقه شخصی ام به تحقیق و پژوهش، در حال حاضر علاوه بر سمت سازمانی ام، عضو کمیته R&D نیز هستم. این کمیته در سه حوزه کاری فعالیت می کند که در هر حوزه اعضای آن تغییر می کنند.

حوزه اول در زمینه R&D  شرکت شیمی بافت، آینده نگری و شناسایی محصولات جدید و حتی جایگزین برای شرکت می باشد. در یک سال گذشته در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام داده ایم و نتایج بسیار مطلوبی نیز به دست آمده است. حوزه دوم در زمینه CFT (کمیته چند تخصصی) است. این کمیته به منظور شناسایی و رفع مشکلات فنی و غیر فنی موجود در شرکت، شناسایی راه کارهای مربوط به انها و پیاده سازی نظام پیشنهادات را در دستور کار قرار دارد. در این کمیته جمعی از مدیران و رئوسای شرکت عضو هستند و حوزه سوم در زمینه یاری رسانی به شرکت شیمی تکس آریا در راستای کاهش توقفات، افزایش تولید و کاهش هزینه های تمام شده این شرکت می باشد.

  • آیا روش های پیشنهادی در کمیته فقط جنبه تحلیل علمی داشته یا قابل اجرا در صنعت می باشد؟

قطعا کمیته R&D به جنبه قابل اجرا بودن طرح ها توجه می کند و صرفا در مورد طرح هایی که در دنیا پیاده سازی و اجرا شده اند به تحقیق می پردازد. چرا که کار ما در صنعت تولید علم نیست. تولید علم و محصولات جدید مخصوص شرکتهای دانش بنیان است. شرکتهای مهندسی، دانش حاصل شده در شرکتهای دانش بنیان را بهینه کرده و صنعتی می کنند و پتروشیمی ها لایسنس شرکتهای مهندسی را دریافت و این طرح ها را به بهره برداری می رسانند. ما در کمیته R&D شرکت در اولین گام به ارزیابی وضعیت شرکت در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پرداختیم. پس از شناسایی گلوگاه ها در بازه های زمانی یاد شده، بهترین راه کارها را برای هر کدام شناسایی و به تحلیل آنها پرداختیم. در حال حاضر طرح های بسیار خوبی جهت جایگزین کردن محصول MTBE، و یا استفاده از رافینت2 جهت تولید محصولات جدید ارائه شده است. این طرح ها، طرح هایی هستند که در حال حاضر در دنیا به بهره برداری رسیده اند.

و سخن آخر…

در آخر از جناب آقایان مهندس شمس مدیرعامل محترم و مهندس بابایی مدیر محترم مجتمع به دلیل حمایت های همه جانبه ایشان بسیار سپاسگذارم؛ چرا که کار کردن در زمینه سیستمهای مدیریت یکپارچه و R&D بدون حمایت مدیران ارشد امکان پذیر نیست. پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه کار یک نفر نیست و کلیه مدیران، رؤسا، سرپرستان و اعضای معرفی شده به عنوان پیگیری کننده کارهای IMS واحدها که در کلیه مراحل پیاده سازی سیستم، ممیزی داخلی و ممیزی خارجی با اینجانب همکاری نمودند در این مهم سهیم هستند. در سال آینده برنامه بسیار مهم تغییر ورژن استانداردهای ISO9001 از 2008 به 2015 و ISO14001 از 2004 به 2015 را داریم. این امر نیز در راستای همدلی همه عزیزان میسر خواهد شد.

 

از اینکه وقت خویش را در اختیار ما قرار داده و با ما به صحبت نشستید تشکر و قدردانی می نمائیم.

روابط عمومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط