مهندس سید محسن شمس مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت (از شرکت های تابعه شستا)گفت: شیمی بافت یک شرکت صادرات محور است و این شرکت در راستای شفاف سازی و رقابت صحیح تمام محصولات صادراتی خود را در بورس عرضه میکند.

 به گزارش روابط عمومی پتروشیمی شیمی بافت، مهندس شمس با اشاره به عرضه رافینت2 و MTBE در بورس انرژی و MEK در بورس کالا افزود: مهمترین بازارهای صادراتی محصولات شیمی بافت کشورهای افغانستان و عراق هستند که  سال گذشته توانستیم 20 میلیون دلار فروش صادراتی در بودجه 98 محقق کنیم و این درحالیست که تمام ارز حاصل درآمد صادرات سال ۹۸ در سامانه نیما به صرافی های بانکی عرضه شد و از افتخارات ما بوده که توانستیم بانک مرکزی را در مدیریت ارز کشور به سهم خود همراهی کنیم؛ در همین راستا نیز تمام فروش داخلی را از طریق انتشار آگهی روزنامه انجام میدهیم.

وی در خصوص محصول تولیدی MEK اظهار داشت: تأمین MEK تا قبل از راه اندازی شرکت شیمی تکس آریا (سایت 2 فعلی شرکت شیمی بافت) از طریق واردات بوده که عمدتاً از طریق کشور چین انجام می شد اما در سال 98 کمترین میزان واردات با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنایع شکل گرفت. با این حال نه تنها چالشی برای مصرف کننده پیش نیامد بلکه توانست این محصول را با قیمت مناسب تهیه کند؛ همچنین با حمایت از تولید داخلی  شاهد حفظ تولید و اشتغال نیز بودیم .

مدیرعامل شرکت شیمی بافت تصریح کرد: در سال 96 قیمت  MEK  تولید داخل 6 هزار تومان بود و قیمت وارد کننده 17 هزار تومان ، در سال 97 قیمت داخلی به 27 هزار تومان رسید و قیمت وارد کننده 40 هزار تومان و در سال 98 قیمت ما 30 هزار تومان و قیمت وارد کننده 35 هزار تومان بود. این موضوع نشان میدهد شاید وارد کننده این محصول را با کیفیت و قیمت پایین تر از چین می توانست وارد کند اما در نهایت با توجه به قیمت بازار این محصول را با قیمت بالاتر عرضه می کرد و برای مصرف کننده نهایی قیمت واردات تفاوتی نداشت.

سید محسن شمس در پایان تأکید کرد: با جایگاهی که شیمی بافت در حال حاضر با عرضه MEK قابل رقابت و کیفیت بالاتر  دارد، تأمین بازار داخلی این محصول موجب جلوگیری از تخصیص و خروج ارز 4200 تومانی از طریق این محصول شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط