به گزارش روابط عمومی، مهندس سید محسن شمس طی مصاحبه ای با مجله تازه های انرژی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود تولید شرکت، به فرصت ها و چالش های صنعت ارزش آفرین پتروشیمی اشاره نمودند.

متن این مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

  • صنعت پتروشیمی، ازجمله ارزشمندترین صنایع با ارزش افزوده بالا در سراسر جهان و ازجمله ایران به شمار می رود. ضمن مروری بر تاریخچه و جایگاه این صنعت در توسعه جهان و ایران، روند فعالیت پتروشیمی شیمی بافت را از زمان تاسیس، چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که اشاره کردید، پتروشیمی صنعتی ارزش آفرین است و مواد خام ارزان قیمت را، به مواد با ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل می کند. با گسترش این صنعت در ایران، خام فروشی هیدروکربورها به میزان قابل توجهی کاهش یافته، نام ایران را در زمره کشورهای صادرکننده محصولات پتروشیمی و مهم دنیا مطرح می کند و ضمن ارز آوری قابل ملاحظه برای کشور، اشتغال زایی مناسبی برای جوانان ایجاد خواهد کرد.

واحد کود شیمیایی پتروشیمی شیراز اولین واحد پتروشیمی ایران است که در 1342 به بهره برداری رسید. از آن زمان تا کنون که بیش از نیم قرن می گذرد، مجتمع های بسیار بزرگی در سطح کشور راه اندازی شده اند. دو منطقه ماهشهر و عسلویه، قطبهای پتروشیمی ایران هستند. این صنعت نیز مشابه سایر صنایع، فراز و نشیب هایی داشته است. برای مثال در دوران جنگ تحمیلی، چند پتروشیمی فعال آن زمان، زیر شدیدترین حملات دشمن قرار گرفتند و آن زمان دوران رکود پتروشیمی ایران است. پس از جنگ، مشابه تمام کشور، دوره سازندگی در صنعت پتروشیمی آغاز و از اواخر دهه 70 شاهد شکوفایی و گسترش صنایع پتروشیمی در کشورف به خصوص منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بودیم.

فاز اول پتروشیمی شیمی بافت نیز در سال 81 با ظرفیت 45000 تن به بهره برداری رسید و بنا بر نیاز داخلی کشور، فاز دوم آن با همان ظرفیت، به همت متخصصان داخلی طراحی، ساخته و در سال 85 به تولید رسید.

شرکتهای پتروشیمی بسیار به یکدیگر وابسته هستند، چرا که محصول یک پتروشیمی، خوراک یک پتروشیمی دیگر را تامین می کند. این وابستگی و زنجیره وار بودن واحدها، سبب می شود در صورت توقف خط تولید در یک پتروشیمی، عملا صنایع پایین دست آنها نیز دست خوش کاهش تولید گردند. شرکت شیمی بافت نیز از این امر مستثنی نمی باشد. از زمان راه اندازی تا کنون، هرگاه خوراک مورد نیاز تامین شده، شاهد شکوفایی در تولید بوده ایم.

شرکت شیمی بافت از ابتدای سال 96 تا کنون با تلاش شبانه روزی مدیران خود توانسته بر چالش عظیم تامین خوراک چیره شده و با ورود به بازارهای جهانی، دغدغه فروش و تامین نقدینگی خود را مرتفع نماید. بطوری که در شش ماهه اول امسال شاهد بیشترین رکورد تولید بوده ایم و نکته قابل توجه این است که در مهر ماه امسال توانستیم بیش از 107 درصد ظرفیت اسمی خود را تولید کنیم. این موفقیت عظیم صرفا با یاری خداوند متعال و  همت و تلاش مضاعف مدیران و پرسنل مجموعه بدست آمد.

 

  • با توجه به محصولات تولیدی در پتروشیمی شیمی‌بافت درمورد اهمیت این تولیدات در حوزه پتروشیمی، سوخت و محیط زیست توضیح دهید.

محصول اصلی شرکت شیمی بافت MTBE است. MTBE یا متیل ترشری بوتیل اتر، یک ماده افزودنی به بنزین است و سبب بالا رفت عدد اکتان بنزین می شود. پیش از تولید این ماده از ماده سمی تترا اتیل سرب استفاده می شد که اثرات مخرب آن بر سلامتی انسان و تخریب محیط زیست برای همگان به اثبات رسید. پس از وضع قوانین سختگیرانه مصرف این ماده متوقف و MTBE جایگزین گردید. در صورت ادامه روند مصرف تترا اتیل سرب، شاهد افزایش سرطان و بیمارهای مرتبط با آن می بودیم.

اهمیت ساخت و راه اندازی شرکت تولید کننده MTBE در دهه های اخیر بسیار واضح است. با رشد جمعیت و افزایش شدید مصرف بنزین در ایران در صورتی که همچنان از اکتان افزاهای سرطان زا استفاده می شد، شاهد سیل بیماران و نابودی بسیار عظیم محیط زیست بودیم.

البته در سالهای اخیر، در خصوص مصرف MTBE نیز هشدارهایی داده می شود ولیکن باید به این نکته توجه داشت که در صورت رعایت نکات ایمنی در حمل و نقل این ماده، می توان از نفوذ آن در آب جلوگیری به عمل آورد و محیط زیست را ایمن نگه داشت.

 

  • تحریم‌ها چه تاثیری بر فعالیت شرکت داشت و در زمان تحریم، شرکت شیمی بافت چقدر در زمینه ارتقای کیفیت بنزین نقش داشت و اکنون پس از برجام چه گام‌های توسعه‌ای را برداشته‌اید؟

همانطور که اشاره شد، پتروشیمی یک صنعت زنجیره ای است. در زمان تحریمهای ظالمانه که بر علیه کشور و مردم ایران اعمال شد، برخی شرکتهای بالا دست دچار مشکل شدند و در ادامه تامین خوراک شرکت شیمی بافت نیز با مشکلاتی مواجه شد. از طرفی تامین نقدینگی حاصل از فروش محصولات نیز بسیار دشوار شد و هزینه های جاری افزایش یافت ولی با این حال، شرکت شیمی بافت به عنوان یکی از شرکتهای تاثیرگذار در تامین سوخت کشور، بر تعهدات خود پایبند بود و با تولید محصولات در بالاترین کیفیت ممکن نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

در حال حاضر در پسا برجام، و با ثبات نسبی حاصل شده، ضمن تمرکز شدید بر کمیت و کیفیت محصولات فعلی، با تشکیل کارگروه های تخصصی و R&D، تحقیق و توسعه را در سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

 

  • وضعیت کنونی شرکت در مقایسه با چشم انداز و اهداف ترسیم شده چگونه است و در مقایسه با سایر شرکت های مشابه، چگونه ارزیابی می شود؟

در چشم انداز شرکت شیمی بافت، دستیابی به بالاترین ظرفیت تولید، بالاترین کیفیت و افزایش رضایت مشتریان در کنار حفظ قوانین محیط زیست و رعایت الزامات HSE دیده شده است. خوشبختانه در حال حاضر در بهترین وضعیت ممکن هستیم. بهترین تولید با بالاترین کیفیت را داریم و از سویی با لطف خدا و همدلی تمامی همکارانم، رکوردی در نفر ساعت بدون حادثه داشته ایم. و اخیرا با اخذ 5 گواهینامه بین المللی از شرکت IMQ ایتالیا، در زمینه های ISO 9001، ISO 29001، ISO 14001 ، HSE MS و OHSAS 18001 تعهدات خود را در زمینه های مختلف کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت نشان داده ایم.

ابتکارات انجام شده در زمینه دستیابی به ظرفیتی بیش از ظرفیت اسمی، و حفظ بالاترین کیفیت، آنهم صرفا به کمک متخصصین شرکت، نکته ای است که این شرکت را در مقایسه با رقبا بالاتر برده است.

  • ازجمله ویژگی های شرکت های پیشرو در صنعت پتروشیمی، برخورداری از سرمایه های انسانی متخصص به شمار می رود. وضعیت شرکت در این خصوص چگونه است و چه برنامه‌ای برای توانمندسازی و توسعۀ منابع انسانی دارید؟

نیروی انسانی، مهمترین رکن هر سازمان است و هیچ شرکتی به تعالی نرسیده است مگر با ارج نهادن به نیروی انسانی خود. خوشبختانه شرکت شیمی بافت را جوانانی هدایت میکند که ضمن داشتن مدارک بالای دانشگاهی، از نظر تجربی نیز بسیار متبحر هستند. با این حال با تشکیل مدیریت اداری و پشتیبانی و همچنین بخش آموزش، روح آموزش و پژوهش را در شرکت زنده کردیم. اهداف تعریف شده برای این واحد، نوآموزی علم جدید دنیا، بازآموزی دوره های تخصصی، یادآوری نکات HSE و آموزش افراد جدیدالاستخدام است. همچنین سعی شده است خدمات رفاهی و پشتیبانی نیز در حد امکان در اختیار پرسنل قرار دهیم تا رضایت نسبی آنها کسب شود.

همگی می دانیم که رشد علم در دنیا ثانیه ای شده است. به منظور عقب نماندن از این علم و افزایش انگیزه کارکنان، نظام پیشنهادات را در شرکت جاری کرده ایم و در همین مدت کم، پیشنهادات خوبی ارائه شده است. اجرای مدیریت دانش از دیگر اهداف سازمان است. مدیریت دانش در سازمان سبب ثبت تجربیات کارکنان شده و گنجینه ای ارزشمند در اختیار سایرین قرار می دهد.

آیا در پسابرجام تمایل به توسعه فعالیت شرکت با مشارکت شرکت‌های خارجی وجود داشت و در این راستا اقدامی صورت گرفته است؟

گام مهمی که در اخیرا در شرکت شیمی بافت برداشته شده است برگزیدن افراد خلاق و مستعد شرکت جهت عضویت در کمیته R&D است. این کمیته تا کنون موفق شده بازار آینده را پیش بینی کند و محصولات جدید و حتی جایگزین را شناسایی و معرفی کند. به منظور ادامه مطالعات به صورت جدی تر، قطعا نیاز به مشارکت شرکتهای خارجی وجود دارد تا با کمک آنها بتوانیم بهترین محصولات را برای آینده شیمی بافت شناسایی کنیم. البته بنده از این کارگروه خواسته ام که صرفا به محصولات جایگزین MTBE اکتفا نکنند. زیرا مصرف سوخت در دنیا دچار تحول شده است و تا آینده ای نه چندان دور، ممکن است مصرف بنزین متوقف شود. لذا برنامه های ما برای دوره های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد بود.

 

  • رعایت استانداردهای بین المللی، خصوصاً الزامات HSE و صیانت از محیط‏زیست، ازجمله چالش هایی است که شرکت های ایرانی فعال در صنعت نفت با آن مواجه هستند. این موضوع در روند فعالیتهای شما چه تأثیری دارد؟

حفظ الزامات HSE و صیانت از محیط زیست در پتروشیمی شیمی بافت یک شعار نیست، بلکه یک وظیفه است. همانطور که اشاره شد، شرکت شیمی بافت در این زمینه موفق به پیاده سازی سه استاندارد شده است. همچنین کسب لوح سپاس دوستدار محیط زیست از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان (در سال 90) و همچنین گواهینامه صنعت سبز در سال 91-90 نیز نشان دهنده همت والای این مجموعه در حفظ محیط زیست دارد.

از اقدامات روتین صورت گرفته در حفظ محیط زیست می توان به پایش آنلاین روان آب خروجی از شرکت، اندازه گیری گازهای خروجی از استک بویلرها، نصب دوربین برای کنترل شبانه روزی فلر کارخانه، تلاش در راستای تنظیم هوای بویلرها جهت بهسوزی مشعلها و کاهش مصرف گازهای مصرفی، انجام روتین آزمایشهای عوامل زیان آور و آلاینده های زیست محیطی و … نام برد. ممیزی های صورت گرفته توسط سازمانهای مختلف و کسب حداکثر امتیاز در این زمینه گویای تلاش شبانه روزی می باشد.

 

  • پتروشیمی شیمی بافت تا کنون به بازار کدام کشورها نفوذ کرده است و در راستای توسعه صادرات چه برنامه ای دارید.

مجوز صادرات و ورود به بازارهای جهانی در سال 95 اخذ گردید. از آن زمان تا کنون فعالیت گسترده ای در زمینه های بازاریابی و فروش انجام شده است تا ضمن شناسایی نیازهای مشتریان، بتوانیم آینده بازار را پیش بینی کنیم و جای خود را در این حوزه مستحکم کنیم. در یک سال اخیر در این حوزه به چنان پیشرفتی دست یافته ایم که فروش رافینت2 (محصول جانبی شرکت شیمی بافت) که روزی معضل این شرکت بود، در حال حاضر به نقطه قوت و یکی از منابع اصلی تامین نقدینگی شرکت شده است و بدون نگرانی از فروش این محصول، توانستیم رکورد تولید MTBE در شرکت شیمی بافت را جابه جا کنیم.

تا کنون محصول MTBE ما به کشورهای چین و عراق، و رافینت2 ما به افغانستان و پاکستان صادر گردیده است. به دلیل تداوم روند تولید و افزایش روز افزون محصولات، شناسایی بازارهای جدید و تنوع در صادرات در دستور کار قرار دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط