طی مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، از تقی رستم خواه سرپرست شیفت ایمنی و آتش نشانی مجتمع پتروشیمی شیمی بافت بعنوان کارشناس برتر ایمنی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی شیمی بافت، این مراسم که در روز 7 مهرماه در تالار آفرینش منطقه ویژه برگزار شد از سه نفر از کارشناسان ایمنی شرکت های مستقر در منطقه ویژه تقدیر بعمل آمد.

به همین مناسبت وی طی گفتگویی درباره این انتخاب و معیارهای آن به ما گفت: در ابتدا باید بگویم هیچگونه شاخص کلی و دستورالعمل خاصی برای معرفی کارشناس برتر ایمنی وجود ندارد اما می توان معیارهایی را به طور کلی عنوان کرد از جمله آن می توان به : کمترین میزان مشکلات یا عدم رعایت ایمنی در کار ،گزارش بموقع موارد ناایمن، مسئولیت پذیری و نیز نظارت و بررسی نکات ایمن و ناایمن در بخش تولید، همچنین گذراندن دوره های تخصصی آموزشی و دارا بودن گواهی و سرتیفیکت اشاره نمود.

رستم خواه در ادامه، در پاسخ به این سوال که چه عواملی در آمادگی افراد در هنگام  بروز حادثه مهم می باشد، عنوان کرد: آمادگی مقابله با حوادث را یکی از مراحل مدیریت بحران می دانند که بطور خلاصه شامل جمع آوری اطلاعات، پژوهش، برنامه ریزی، آموزش و تمرین، تأمین منابع، تجهیزات و مدیریت می باشد.

سرشیفت ایمنی مجتمع پتروشیمی شیمی بافت افزود: آموزش در زمینه ایمنی و حفاظت کار در بدو استخدام و نیز باز آموزی های مکرر بسیار امری ضروری است لذا عدم توجه به آموزش و مهارت مشاغل خطرات بالقوه و ساده انگاری برخی باعث تشدید خطرات و بروز حادثه می شود. تقویت فرهنگ ایمن کار کردن و جلوگیری از بروز حوادث یکی دیگر از راه های موثر در آمادگی افراد در هنگام بروز حادثه می باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دلیل نامگذاری روز 7 مهر به نام روز ایمنی و آتش نشانی گفت: روز 7 مهر سال 1359 وقتی دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد آتش نشانان برای مهار آتش به آن محل رفتند که در حین عملیات اطفاء مجدداً آتش نشانان مورد حمله هوایی قرار گرفتند که منجر به شهادت تعدادی از آنها قرار گرفتند. از اینرو در سال 1379 پیشنهاد چنین نامی به تصویب شورای انقلاب فرهنگی کشور رسید.

رستم خواه در پایان افزود: مطمئناً این عنوان بدست آمده افتخار برای شرکت شیمی بافت است، و من این افتخار را مدیون همکاری همه همکارانم در شرکت مخصوصاً همکارانم در واحد ایمنی و آتش نشانی کارخانه می دانم.

گفتنی است، تقی رستم خواه متولد سال 1355 بندرامام خمینی، متأهل و دارای دو فرزند می باشد و فارغ التحصیل رشته اطفاء حریق حرفه ای در مقطع کاردانی بوده و از سال 79 به استخدام شرکت شیمی بافت درآمده که از سال 1381 پس از گذراندن دوره آموزشی تخصصی آتش نشانی بعنوان آتشکار و از سال 1382 تاکنون بعنوان سرپرست شیفت ایمنی و آتش نشانی مشغول به کار می باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط