تقریبا همه مردم جهان قبول دارند که حیات و کیفیت زندگی ما به محیطی که در آن زندگی می‌کنیم بستگی دارد. به همین دلیل حفاظت و نگهداری از این کره خاکی، به‌عنوان محل زندگی همه ما اهمیت فراوانی دارد. هر سال روز 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود و این نشان از اهمیت موضوع محیط زیست در جوامع بشری دارد. لذا به همین منظورو در جهت آشنایی مخاطبان عزیز با مناسبت مهم این روز با سرکار خانم طهماسب پور کارشناس محیط زیست شرکت پتروشیمی شیمی بافت به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

  • لطفاً بفرمایید روز جهانی محیط زیست چه روزی است؟

با توجه به اهمیت بسیار زیادی که محیط زیست زمین روی زندگی انسان‌ها دارد، تصمیم گرفته شد تا روزی را به نام محیط زیست نامگذاری کنند. اگر به تقویم نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که روز 16 خرداد به نام روزجهانی  محیط زیست است. روز محیط زیست در کنار روز زمین بهانه‌ای برای یادآوری اهمیت حفاظت از محیط زیست و کره زمین است. در ایران هم روز 16 خرداد به‌عنوان روز محیط زیست شناخته می‌شود. این روز آغازگر هفته حفاظت از محیط زیست در کشور است که تا 23 خرداد ادامه دارد.

  • در مورد تاریخچه این روز توضیحاتی بدهید

در سال ۱۹۷۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد اجلاسی با موضوع انسان و محیط زیست برگزار کرد و همزمان با برپایی این اجلاس،مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای تنظیم کرد که  (UNEP)برنامه محیط زیست سازمان ملل ایجاد شد. سازمان ملل متحد معتقد است مراسم این روز فرصتی برای تفکر روشنفکرانه و رفتار مسئولانه افراد،شرکتها و جوامع در حفظ و تقویت محیط زیست فراهم می کند.لذا به دلیل برگزاری کنوانسیون سازمان ملل در روز ۵ ژوئن این روز را به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری کردند .

  • هدف این نامگذاری را عنوان کنید

هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی “بخشیدن چهره انسانی به مسائل زیست محیطی،توانمند سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن و ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملت ها از اینده ای امن تر و سعادتمندانه تر ” می باشد.

  • در مورد شعار امسال و هفته ملی روز جهانی  محیط زیست در کشور توضیح دهید

شعار امسال با محوریت تنوع زیستی بوده است. تنوع زیستی خدماتی که اکوسیستم ها دارند نظیر کیفیت هوا،تصفیه آب،گرده افشانی و جلوگیریی از فرسایش را پشتیبانی می کند.با از میان رفتن گونه ها به وسیله ی انسان و شدت افزایش آن،برآورد می شود که نابودی گونه ها صد تا ده هزار برابر آن چیزی است که شواهد نشان می دهد.از فایده های غیر مادی تنوع زیستی می توان به ارزش های روحانی و زیبایی شناختی و ارزش آموزش اشاره کرد.

  • وظایف انسانها با توجه به شعار امسال این روز در قبال محیط زیست چه می باشد؟

غذایی که میخوریم،هوایی که تنفس می کنیم،آبی که می نوشیم و آنچه سیاره مارا به مکانی برای زندگی تبدیل کرده از طبیعت سرچشمه می گیرد و اگر ما وظیفه خود را برای کمک به آن انجام ندهیم هر آنچه برای بقا لازم داریم از بین خواهد رفت.

امروزه پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که باید از تمامی گونه های زیستی محافظت کرد چون طبیعت همواره تعادل خود را با موجودات حاضر حفظ می کند.

وظیفه ی همه ی ما انسان هاست که جلوی تخریب زمین و طبیعت آن را بگیریم ما که ساکنین کره زمین هستیم لازم است اقدامات فوری برای کاهش تمام احتمالات از دست رفتن این خانه زیبا و چیزهایی که در آن قرار دارد را انجام دهیم.اگر همه دست به دست هم بدهیم می توانیم تغییر اساسی ایجاد کنیم و شاید ظرف چند سال آینده شاهد کاهش ویرانی محیط زیست باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط