در ادامه سلسله گفتگوهای ما با پرسنل محترم شرکت، این بار به سراغ دو تن از سرپرست شیفت های ایمنی مجتمع رسیدیم تا ضمن آشنایی بیشتر با ایشان در جریان فعالیت هایشان در واحد ایمنی قرار بگیریم و از زحماتشان در این واحد تشکر و قدردانی نماییم.

محمد مرادحاصلی و محمدسعید سعادتی زاده سرپرست شیفت های واحد ایمنی کارخانه می باشند که هر دو در زمان پروژه شرکت شیمی بافت با عنوان نیروی حراست این شرکت و تحت قرارداد شرکت فنی خدماتی نفتون جم به استخدام درآمدند و پس از آن به واحد ایمنی و آتش نشانی منتقل شدند.

متن گفت وگوی ما با این دو عزیز را در ادامه می خوانید:

 

  • لطفاً برای شروع بیوگرافی و رزومه شغلی خود را بیان نمایید.

محمدسعید سعادتی زاده: متولد سال 1355 در خرمشهر می باشم. متأهل ، دارای دو فرزند و فارغ التحصیل رشته شیمی در مقطع کارشناسی هستم . از سال 76 تا 79 درواحد حراست شرکت عملیات غیرصنعتی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار شده و پس از آن به استخدام واحد حراست شرکت شیمی بافت درآمدم. در سال 82 پس از گذراندن دوره آموزشی تخصصی آتش نشانی در پتروشیمی بندرامام (ره) و اخذ گواهینامه به واحد ایمنی و آتش نشانی منتقل شدم. در ابتدای کار و از سوی شرکت بمدت 30 ماه بعنوان آتشکار در واحد آب و نیرو پتروشیمی بندرامام مأمور شده و در مدتی کوتاه مدت بعنوان سرپرست ایمنی و آتش نشانی شرکت شیمی تکس آریا انجام وظیفه نموده  و از سال 93 تاکنون بعنوان سرپرست شیفت ایمنی مشغول به خدمت می باشم.

محمد مرادحاصلی: متولد سال 1354 در شهرستان آبادانان هستم، متأهل و دارای دو فرزند می باشم. دارای مدرک تحصیلی کاردانی ایمنی و بهداشت بوده وهم اکنون دانشجوی کارشناسی رشته HSE می باشم. بنده نیز در سال 1381 به استخدام شرکت درآمده و از سال 82 تا 86 بعنوان آتشکار واحد ایمنی مشغول کار شده و پس از آن تاکنون بعنوان سرپرست شیفت ایمنی و آتش نشانی در حال انجام وظیفه می باشم.

  • به نظر شما نقش ایمنی و آتش نشانی در ارتقاء بهره وری چقدر می باشد؟

محمدسعید سعادتی زاده: امر بهره وری در واحدهای صنعتی از طریق بکارگیری روشهای مدیریتی صورت می پذیرد. اصول ایمنی بر بهره وری و بازده اقتصادی بطور مستقیم تأثیر دارد. بطورکلی خسارت مالی یا جانی عواقب و پی آمدهای منفی تمامی حوادث صنعتی را تشکیل می دهند . بنابراین وقوع حوادث یا سبب آسیب دیدن دستگاهها و تجهیزات محیط کار می شود و یا صدمات غیرقابل جبران جسمی و جانی را بهمراه خواهد داشت. بدیهی است که تمامی این موارد بر بهره وری واحدهای تولیدی تأثیر بسزایی دارد؛ از این رو توجه به اصول ایمنی در جهت کاهش رخداد و حوادث محیط کار اهمیت ویژه ای دارد.

 

  • چه مزایایی رعایت مسائل ایمنی در محیط کار دارد؟ لطفاً توضیح دهید.

محمد مرادحاصلی: ببینید هر کدام از ما چه در مسائل شخصی و شغلی بایستی ایمنی را مدنظر داشته باشیم. رعایت نکات ایمنی قطعاً در موفقیت در کار تأثیر مستقیمی دارد. اولین مزیتی که رعایت مسائل ایمنی در محیط کار برای ما دارد مطمئناً سلامتی افراد و تجهیزات می باشد که این بسیار برای مجموعه مهم است. تولید و بهره وری بیشتر و در نهایت سوددهی یک بنگاه اقتصادی که نتیجه آن افزایش رضایتمندی می باشد، مزیتهای دیگر این مسئله است که همه تحت سایه سلامت پرسنل و رعایت مسائل ایمنی می باشند.

 

  • لطفاً خلاصه ای از شرح وظایف خود را در این سمت و واحد بیان نمایید.

محمد سعید سعادتی زاده: عمده فعالیت های سرپرست شیفت ایمنی، کنترل کلیه کارهای تعمیراتی جهت تأمین احتیاجات ایمنی به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، پیگیری در رابطه با اجرای صحیح مقررات ایمنی کارهای گرم و سرد در مجتمع، ارائه پیشنهادات جامع در زمینه های پیشگیری از حوادث به جهت ایمن نمودن محیط کار و نیز بازدید از کلیه وسایل ایمنی و آتش نشانی در واحدها و حصول اطمینان از آماده به کار بودن آنها، می باشد.

محمد مرادحاصلی: از دیگر وظایف یک سرپرست شیفت می توان به: بازدید منظم از واحدهای بهره برداری- کارگاه تعمیراتی- انبارها و سایر تأسیسات و انجام تمرینات عملی در زمینه اطفاء حریق و نجات مصدومین برای افراد تحت سرپرستی به منظور بالا بردن مهارتهای فردی اشاره کرد و نیز سرکشی از محل هایی از مجتمع که افراد جهت کارهای تعمیراتی مشغول هستند تا از رعایت مقررات و اصول ایمنی توسط آنا اطمینان حاصل گردد.

  • یکی از مهمترین مسائل در حوزه ایمنی، آموزش آن می باشد، لطفا درباره جایگاه آن توضیح دهید.

محمدسعید سعادتی زاده: آموزش اصول ایمنی بمنظور آمادگی افراد هنگام مقابله با حوادث بسیار مهم می باشد. مطمئناً با ارائه این آموزش ها حتی از بروز خطرات احتمالی نیز می توان جلوگیری کرد. آگاهی و مهارت پرسنل که در این زمینه بالا رود قطعاً به ایمن بودن مجموعه کمک شده و این ضرورت اجتناب ناپذیر در آرامش افراد شاغل بسیار نقش دارد؛ لذا این هدف مهم همیشه و مداوم باید دنبال شود.

 

  • از اهمیت و نقش ایمنی ، بخصوص آتش نشانی در صنعت پتروشیمی برای ما بگویید.

محمد مرادحاصلی:  ایمنی در صنعت پتروشیمی در چند کلمه پیش بینی، پیشگیری، ایجاد محیط کار ایمن و سالم خلاصه می شود و نقش آن در حفاظت از سرمایه و دارایی های این صنعت ارزش آفرین بسیار روشن است . HSE ضامن توسعه این صنعت و آتش نشان بعنوان یک فداکار همیشه جلودار این ضمانت می باشد.

در اینجا بیان این نکته ضروری است که با توجه به حجم آتش در اتفاقات واحدهای پتروشیمی وخطرات ناشی از آن، اهمیت جایگاه آتش نشانی در صنعت پتروشیمی را نشان می دهد، لذا شناسایی انواع آتش و کانون آن و روشهای مناسب جهت اطفاء حریق و همچنین تجهیز واحدها به  ابزارآلات و وسایل حرفه ای اطفاء حریق، امری بسیار مهم به نظر می رسد.

و سخن آخر…

محمدسعید سعادتی زاده: من به همکاران محترم عرض می کنم که ” شعار تولید ایمن بدون آلایندگی را سرلوحه برنامه تولید خود قرار دهیم.”

محمد مرادحاصلی: من نیز به همکاران عزیز می گویم که ایمنی را جدی بگیریم و رعایت نکات آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، چون به خوبی می دانیم یک لحظه بی احتیاطی برابر است با یک عمر پشیمانی. آرزوی ما پرسنل ایمنی و آتش نشانی سلامتی شما عزیزان و خانواده محترمتان می باشد.

پایان/.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط