یکی دیگر از 4 سرپرست شیفت های واحد بهره برداری مجتمع پتروشیمی شیمی بافت، محمدرضا افضلی است که از سال 1390تاکنون در این سمت مشغول فعالیت می باشد. وی متولد سال 1354 در شهرستان بندرماهشهر و دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی شیمی می باشد. از سال 1380 با شرکت تعمیر و نگهداری فیرمکو بعنوان پایپ فیتر در پروژه راه اندازی کارخانه شیمی بافت آغاز بکار نموده و یکسال بعد بعنوان سایت من به استخدام شرکت شیمی بافت درآمد. لازم به ذکر است وی تجربه 5 ساله اُپراتوری اتاق کنترل را در رزومه کاری خود نیز دارد.

متنی که پیش رو دارید، مشروح گفتگوی ما با وی می باشد که در ادامه می خوانید:

  • از مسئولیت های سرپرست شیفت، راه اندازی و یا از سرویس خارج کردن واحد می باشد، درباره دلایل و خطرات این کار توضیح دهید.

واحد به دو حالت ممکن است از سرویس خارج شود: 1- زمانی که پیش بینی شده و بصورت عادی و اصطلاحاً نرمال شات دان مراحل از سرویس خارج کردن واحد مطابق دستورالعمل مربوطه انجام می شود 2- در صورتیکه بنا به دلایلی بدون اطلاع و یا از قبل پیش بینی نشده (قطع برق، نشتی و یا اشکال فنی) نیاز فوری به از سرویس خارج کردن واحد بود، در این حالت احتمال بالا رفتن فشار و در نتیجه بروز حادثه وجود دارد؛ البته آمادگی لازم در مواجهه با چنین شرایطی هم کاملاً وجود دارد.

در زمان استارت واحد اصولاً کمترین مشکل را خواهیم داشت با این حال سرد و گرم شدن راکتورها و برج ها گاهی باعث نشتی می شود که در این حالت نیز به سرعت مسیرهای خوراک قطع و تا رفع اشکال، واحد از سرویس خارج می ماند

  • به نظر شما بهره وری چیست ؟

اساساً بهره وری تعاریف متعددی دارد اما در یک جمله می توان گفت میزان درجه استفاده موثر از هر یک از عوامل تولید را بهره وری می گویند و اگر بصورت جامع تر بخواهیم عنوان کنیم بهره وری یک دیدگاه فکری است که همواره سعی دارد آنچه که در حال حاضر موجود است را بهبود ببخشد و یا بعبارتی دیگر بیشترین استفاده از حداقل موجودی ها می باشد.

  • با توجه به فصل گرما و فصل تابستان چه برنامه ای برای حفظ انرژی دارید؟

در طول سال و مخصوصاً در ایام تابستان یکی از مهمترین اقدامات برای بهینه سازی مصرف انرژی که نیازی به بودجه و هزینه کلانی ندارد، بررسی دقیق تأسیسات و تجهیزات در حال کار در واحد تولیدی می باشد؛ بایستی نسبت به رفع نشتی های احتمالی هوا، بخار و آب اقدام نمود، همچنین نسبت بین هوا و سوخت در کوره ها و بویلرها را تنظیم کرد؛ از نشت هوا از طریق دریچه ها به داخل کوره ها جلوگیری کرد ،  تمیز نگه داشتن سطوح انتقال حرارت یکی دیگر از اقدامات موثر در جهت حفظ انرژی می باشد

  • بعنوان آخرین سوال بفرمایید، آموزش نیروی انسانی و انتقال تجربیات فنی در افزایش تولید و بهره وری چه نقشی دارد؟

امروز و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود درکشور، صنعت پتروشیمی بعنوان مهمترین و استراتژیک ترین صنعت کشور محسوب می شود، لذا هرچقدر نیروی انسانی این صنعت از سطح دانش بالا، اطلاعات فنی و مهارتهای مورد نیاز برخوردار باشد در نتیجه قدرت بهره وری و تولید مستمر نیز بالا می رود و این برای کشور بسیار مفید می باشد.

در حوزه منابع انسانی، آموزش مداوم پرسنل مهمترین عمل و نقش اساسی در رشد و پویایی یک سازمان داردچون با وجود افراد کارآمد دستیابی به اهداف غیرممکن نیست و رسیدن به رکوردهای جدید دور از دسترس نمی باشد.

علاوه بر برنامه های آموزشی که از سوی شرکت در دوره های محتلف برای پرسنل برگزار می شود، در واقع خودآموزی یا کسب تجربه علمی در محیط کار و در کنار افراد مجرب و با سابقه یکی از بهترین راه های آموزش در حین خدمت می باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط