در ادامه سلسله گفتگو های خود با پرسنل شرکت شیمی بافت، این بار پای صحبت دو تن از همکاران عزیز و باسابقه در واحد یوتیلیتی(Utiliti) آقایان دانیال مطور و امین نظری پور رسیدیم که متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

  • برای شروع کمی از خود بگویید و بفرمایید چگونه شد به شرکت شیمی بافت پيوستيد؟

دانیال مطور: بنده در سال ۱۳۵۸  بدنیا آمده و متأهل می باشم. مدرک کاردانی خود را در دو رشته صنایع شیمیایی و برنامه ریزی شهری اخذ کرده و نیزدر حال حاضر در رشته hse  مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستم. از سال 79 برحسب علاقه به صنایع پتروشیمی و از سوی هنرستان جهت تکمیل درس، دوره ی کار آموزی خود را در پتروشیمی رازی به مدت ۶ ماه به صورت تمام وقت گذراندم . در فروردین سال ۸۵ بنا به نیاز کارخانه این شرکت و پس از انجام مصاحبه در واحد کنترل کیفیت به مدت ۷ سال مشغول فعالیت شدم و پس از آن تاکنون، بنا به نیاز واحد یوتیلیتی کارخانه در این واحد مشغول به فعالیت می باشم .

 امین نظری پور: من نیز متولد سال 1359و دارای مدرک پایان دوره پیش دانشگاهی دررشته علوم تجربی هستم. متاهل و دارای دو فرزند دختر هستم. کل سابقه کاری بنده درشرکت شیمی بافت می باشد که ازسال ۸۱ آغازو تاکنون به لطف خدا ادامه دارد. بنده هم برحسب نیاز پس از مصاحبه شغلی دراین شرکت استخدام شدم و از بدو شروع کار تا کنون در واحد یوتیلیتی مشغول فعالیت می باشم

  • وظایف و كار فعلي خود را به اختصار توضیح دهید.

دانیال مطور: ازوظایف من و همکارانم در این واحد نظارت دقیق، به موقع و مستمر و ثبت تمامی پارامترها ودماهای برجهای خنک کننده و کمپرسورها و میزان تزریق گاز کلر می باشد و همچنین ثبت شبانه روزی میزان انرژی مصرفی از جمله گاز جهت راه اندازی بویلرها و آب مصرفی کارخانه که  ro، آب شرب و نیز آب فضای سبز که از شرکت پتروشیمی فجر در حال تامین است می باشد . پرسنل این واحد بایستی از آماده به کار بودن و بهره برداری تمام تجهیزات موجود در واحد اطمینان کامل داشته باشند تا هیچ گونه خللی در فرآیند تولید نیرو ایجاد نگردد.

امین نظری پور: یکی دیگر از وظایف پرسنل این واحد کنترل آبهای ورودی به کارخانه وبه کارانداختن پمپهای ورودی وخروجی مخزن ذخیره آب ومراقبت از آنها وارائه گزارش کارکرد پمپهای مذکورومیزان آب مخزن می باشد. همچنین راه اندازی کمپرسورهای هوای فشرده موردنیازوهوای موردنیازدستگاههای ابزاردقیق وارائه گزارش آن و راه اندازی دیگ بخارودستگاههای مربوطه وکنترل فشارودما وافزودن موادشیمیایی به آب ورودی دیگ بخاربرابردستورالعمل مربوطه از دیگر فعالیت های ما در واحد یوتیلیتی می باشد

  • لطفاً سرویس های جانبی این واحد را شرح دهید.

دانیال مطور: واحد یوتیلیتی کارخانه شرکت شیمی بافت از ۴ بخش آب، هوا، بخار و نیتروژن تشکیل شده که ۲ عدد بویلر ۳ دستگاه کمپرسور و ۲ عدد برج خنک کننده  که هر کدام داری بخشهای مختلفی است.

  • با توجه به شرایط بحرانی محیط زیستی و اهمیت حفظ انرژی ،نقش و عملکرد واحد یوتیلیتی در این خصوص چیست؟

امین نظری پور: این واحد درراستای محافظت ازمحیط زیست با همکاری واحد HSE وبا پایش آنلاین پساب شیمیایی خروجی ازکارخانه که بیشترآن توسط واحد UT  تولید می شود وهمچنین پایشهای دوره ای زیست محیطی که ازدیگهای بخارانجام می شود سعی میشود دراین امرمهم سهمی داشته باشد همچنین درمقوله حفظ منابع انرژی نیز کارهایی انجام شده که میتوان ازجمله آن به سوخت دیگهای بخار که گاز میباشد وهمچنین استفاده ازلامپهای کم مصرف جهت روشنایی واحد یوتی واستفاده ازآب بلودان برجهای خنک کننده جهت آبیاری فضای سبزکه نتیجه آن صرفه جویی درمصرف آب می شود اشاره کرد.

  • نقش و عملکرد واحد یوتیلیتی در رسیدن به اهداف مشخص شده شرکت و افزایش میزان تولید چیست؟

دانیال مطور: از آنجاییکه تأمین نیروی مورد نیاز برای تولید هر کارخانه از این واحد می باشد لذا واحد یوتیلیتی به عنوان یک قلب تپنده  برای یک واحد تولیدی محسوب می گرد؛ درصورت حذف یا تقلیل میزان انرژی مورد نیاز و یا عدم بهره برداری همزمان در تأمین هر یک از این بخشها بدون شک ادامه ی فرآیند تولید کارخانه ناممکن است.

در اینجا باید بگویم با توجه به اهمیت این واحد خوشبختانه تا کنون انرژی مورد نیاز کارخانه را بصورت منظم و بر حسب میزان نیاز تأمین و به واحد تولید تزریق نموده است.

امین نظری پور: در این واحد برخی ازمسئولیتها اپراتوری وبرخی دیگرمدیریتی می باشد که اگراین به موقع وبا هماهنگی خوبی انجام شود می توان یک واحد یوتی منظم وقوی داشت که سرویس دهی خوبی به کارخانه می دهد وبدون شک هرچه راندمان واحد یوتی بالا باشد مقدار تولید درکارخانه نیز بالا می رود

  • سخن آخر…

دانیال مطور: بعنوان سخن آخر باید عرض کنم،امید است که برای بالا بردن راندمان تجهیزات این واحد به همت و مساعدت مدیریت محترم، اقداماتی انجام شود تا بتوان در انجام وظایف خود و همچنین کاهش میزان انرژی مصرفی کارخانه و مهمتر از آن افزایش تولید که بی شک آرزوی همه ی همکاران عزیز است و بارها توانسته اند با انرژی و تلاش خود آن را به اثبات برسانند ، باشیم .

امین نظری پور: از حسن توجه شما به این واحد وهمکارانم کمال تشکر را دارم .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط