در ادامه انجام مصاحبه با همکاران گرامی شرکت، به خدمت آقای اصغر امیری سرپرست ایمنی و آتش نشانی مجتمع پتروشیمی شیمی بافت رسیدیم و درباره سوابق و فعالیتهای وی در شرکت پتروشیمی شیمی بافت به گفتگو نشستیم.

به گزارش روابط عمومی، متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

  • لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی نموده و از سوابق شغلی خود بگویید .

بنده اصغر امیری متولد سال ۱۳۵۱ در شهرستان ماهشهر، متاهل و دارای دو فرزند و فارغ التحصیل رشته صنایع شیمیایی در مقطع کاردانی می باشم.

درسال ۱۳۷۵ در مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) استخدام شده و پس از طی دوره های آموزشی عمومی، تخصصی و عملی مختلف به مدت سه ماه به صورت شبانه روزی تحت نظر مدرسان داخلی و بین المللی و اخذ مدرک معتبر، در اداره ایمنی و آتش نشانی آن مجتمع شروع به فعالیت نمودم. در سال ۱۳۸۰ در زمان پروژه ساخت شرکت شیمی بافت، به عنوان مسئول ایمنی در این شرکت استخدام شده و پس ۲ سال و با پایان یافتن پروژه و آغاز بهره برداری شرکت، در سمت سرشیفت واحد ایمنی و آتش نشانی کارخانه به فعالیت خود ادامه دادم. در سال ۱۳۹۳ به سمت سرپرست واحد ایمنی و آتش نشانی شرکت پترشیمی شیمی بافت منصوب گردیده و تا کنون در این سمت مشغول انجام وظیفه هستم.

  • عمده وظایف شما در واحد ایمنی و آتش نشانی چیست؟

وظایف و مسئولیتهای بنده در این سمت بسیار وسیع و گسترده است اما به صورت عمده می توان به موارد ذیل اشاره نمود: سرپرستی پرسنل آتش نشانی جهت برطرف نمودن عوامل ایجاد حریق، نشتی گاز و مواد شیمیایی در واحد و هدایت این افراد در عملیات اطفا حریق، بازدید منظم از واحدهای بهره برداری، کارگاه های تعمیراتی، انبارها و سایر تاسیسات و کمک و راهنمایی به مسئولین اجرایی به منظور پیشگیری از حوادث، اجرای برنامه های پیشگیری از حوادث از طریق برگزاری کلاس های آموزش، کنفرانس های ایمنی، پخش فیلمایی آموزشی و جلسات مشورتی، کنترل پیمانکاران اجرایی و نظارت بر عملکرد آنها بر پایه قوانین و مقررات ایمنی

  • ارزیابی شما از وضعیت و جایگاه واحد ایمنی و آتش نشانی در پتروشیمی شیمی بافت چگونه است؟

این واحد در حال حاضر یکی از فعال ترین و موثرترین واحدهای ایمنی و آتش نشانی در سطح منطقه می باشد به طوری که موفق گردیده آمارها و رکوردهای چشمگیری از خود به جای گذارد. این واحد از ابتدای پروژه موفق به ثبت رکورد ۸۳۲۴۹۴۳ نفر ساعت کار بدون حادثه گردیده و در پایان سال ۱۳۹۶ نیز رکورد تعداد ۶۸۸۱۰۸۳ نفر ساعت کار بدون حادثه به صورت مستمر و در مدت زمان ۵۵۰۹ روز به دست آورده است. همچنین این واحد در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب عنوان شرکت نمونه ایمنی و دریافت تندیس از بین تمامی شرکت های مستقر در منطقه ویژه ماهشهر گردیده است. همچنین در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ نیز آتش نشانان این واحد موفق به کسب عنوان آتش نشان برتر در سطح منطقه گردیده اند.

  • آیا این واحد موفقیت هایی در زمینه اخذ استاندارهای ISO و یا بخش های دیگر داشته است؟

بله خوشبختانه، در ممیزی های سالهای اخیر در راستای اخذ استاندارهای ISO ، این واحد موفق به اخذ Positive Point های مکرر گردیده است. در زمینه ورزشی نیز پرسنل این واحد در رشته های مختلف ورزشی در سطح داخلی و منطقه‌ای و استانی فعالیت‌های چشمگیری داشته و موفق به کسب عناوین برتر گشته اند.

  • گویا در ساخت برخی تجهیزات تخصصی هم این واحد فعالیت داشته، لطفاً توضیح دهید.

از فعالیت های موثر این واحد، خلاقیت در ساخت برخی تجهیزات تخصصی مورد نیاز واحد نظیر پرده آب آتش نشانی و هایدرنت (Hydrant) در داخل شرکت می باشد. این تجهیزات با کمترین هزینه و با بالاترین کیفیت و مشابه نمونه خارجی در داخل شرکت تولید شد که باعث صرفه جویی در منابع مالی شرکت گردید.

واقعاً می توان ادعا نمود این واحد در حال حاضر به لطف پروردگار و با تلاش و پشتکار پرسنل فداکار خود توانسته جایگاه شایسته ای کسب نماید که امید است این روند با هدف استراتژیک بهبود و توسعه پایدار در محیط کار سالم و ایمن ادامه یابد .

  • شما به عنوان کارشناس و مدرس ایمنی، آموزش مسائل ایمنی را چقدر مهم می دانید و بفرمایید چه اقداماتی در این زمینه داشته اید؟

دستیابی به ایمنی کامل در فعالیت های مختلف صنعتی و نیل به فرهنگ ایمنی رشدیافته، مستلزم انجام اقدامات بنیادی در کلیه زمینه ها بوده و یکی از مهمترین آنها ایجاد شرایط لازم جهت ارتقاء سطح آگاهی پرسنل در محیط های کاری می باشد. نقش آموزش به عنوان محور پیشرفت و تحول در زمینه های مختلف در رابطه با کاهش حوادث، دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد.

برنامه ریزی و اجرای گسترده و مستمر برنامه های آموزشی پرسنل در کاهش حوادث تاثیر مضاعف دارد چون از یک طرف باعث ارتقاء سطح مهارت ها و اعمال روش ها و ضوابط ایمنی در انجام فعالیت ها شده و از طرف دیگر موجب تقویت روحیه و اعتماد به نفس پرسنل می‌گردد.

بنده در راستای وظایف شغلی و با هدف نهادینه کردن فرهنگ ایمنی و ارتقاء سطح آگاهی پرسنل،  هرساله دوره های مختلفی در زمینه های ایمنی و آتش نشانی به صورت عمومی و تخصصی برگزار نموده که تاکنون نتایج مثبتی از این دوره‌ها به دست آمده و در پیشگیری از حوادث نقش بسیار موثری داشته است

  • از شغل خود رضایت دارید؟ اگر به گذشته بازمی گشتید آیا دوباره همین شغل را انتخاب می کردید؟

در واقع آتش نشانی شغل نیست، عشق است. این یک شعار نیست و از نظر بنده کلیه پرسنل ایمنی و آتش نشانی در همه دنیا به کار خود ایمان داشته و عاشق حرفه خود هستند. گذشتن از جان با هدف نجات جان هم نوع با هیچ معیار مادی قابل ارزش‌گذاری نبوده و تنها واژه در خور نام این حرف عشق است. بنده هم به مانند همکاران خود با عشق در این حرفه فعالیت نموده و قطعاً هیچ شغلی را به آن ترجیح نخواهم داد. لازم است این نکته را یادآور شوم که این حرفه تأثیرات روحی و روانی زیادی نیز در خانواده پرسنل ایجاد نموده به صورتی که همواره اعضای خانواده در استرس به سر برده و نگران سلامت عزیزان خود هستند. با این وجود بنده عاشق شغل خود بوده و به آن افتخار می کنم.

  • سخن پایانی

در پایان ضمن تشکر از واحد محترم روابط عمومی که این فرصت را در اختیار بنده قرار داده، لازم می دانم از تلاش های جهادگونه پرسنل واحد ایمنی و آتش نشانی و حمایت ها و رهنمودهای مرشدانه ریاست محترم واحدHSE  که بنده را در پیشبرد این مسئولیت سنگین و خطیر یاری نموده اند کمال تشکر و امتنان را داشته باشم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط