ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بهانه ای شد که به خدمت سه تن از بانوان همکار در مجتمع شرکت شیمی بافت برسیم و طی گفتگویی با آنها از زندگی و فعالیت های شغلی آنها بیشتر آشنا شویم. سرکار خانم ها فریبا قاسمی با سمت کارشناس اداری، طیبه خشوعی با عنوان سرپرست بهداشت و تغذیه و آزاده نعمتی با سمت کارشناس آزمایشگاه، قبول زحمت نمودند و به سوال های ما پاسخ دادند؛ متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

  • با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) به شما، برای اولین سؤال لطفاً خودتان را معرفی نموده و بصورت خلاصه از سوابق شغلی و تحصیلی خود بگویید.

خانم قاسمی: متولد شهرستان بروجرد و دارای مدرک لیسانس حسابداری می باشم. از اسفند 1379 با سمت مسئول دفتر مدیریت در این شرکت مشغول بکار شده و از سال 1385 تاکنون در واحد اداری بعنوان کارشناس اداری به شرکت شیمی بافت خدمت می کنم.

خانم خشوعی: بنده هم متولد شهرستان بهبهان بوده، متاهل و دارای یک فرزند می باشم. مدرک کارشناسی ناپیوسته مهندسی بهداشت حرفه ای را از دانشگاه دولتی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز کسب نمودم و حدود 12 سال سابقه کار مرتبط با تخصص دارم. که به تفکیک از فروردین سال 84 به عنوان کاردان بهداشت حرفه ای در شبکه بهداشت و درمان بهبهان شروع به کار نمودم و پس از آن طی سالهای 87 تا 89 به عنوان کارشناس بهداشت در مرکز طب کار ماهشهر و طی 3 سال به عنوان مسئول بهداشت پالایشگاه گاز بیدبلند ادامه فعالیت داشتم . از سال 91 به مدت یک سال نیم بصورت مشاور در پتروشیمی تخت جمشید، شیمی تکس آریا ، اراک و … و از سال 92 با سمت سرپرست بهداشت و تغذیه مشغول به کار در شرکت شیمی بافت هستم.

خانم نعمتی: اینجانب هم متولد شهرستان  آمل هستم و دارای مدرک کارشناسی ارشد شیمی از دانشگاه شهید چمران اهواز می باشم و هم اکنون دانشجوی مقطع دکترا در رشته شیمی آلی هستم. قبل از اینکه به صنعت وارد شود بمدت یکسال شغل معلمی را تجربه کردم و بعد از آن به مدت ۶ سال است که مشغول به کار در صنعت هستم؛ ۲ سال در مجتمع شیمی تکس آریا و ۴ سال در مجموعه شیمی بافت به عنوان کارشناس آزمایشگاه در حال خدمت می باشم.

  • سرکارخانم قاسمی، شما با سابقه ترین پرسنل خانم شرکت هستید، لطفاً از فعالیت هایتان در آن سال ها بیشتر بگویید.

در سال 1379 شرکت هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده بود لذا در آن زمان بدلیل کمبود نیرو انجام کلیه امور مربوط به اداری و پرسنلی و سیستم حضور و غیاب ، دبیرخانه ، بایگانی، بیمه، آموزش، و تنظیم قرارداد پرسنل و تشکیل پرونده پرسنل و غیره …..بر عهده اینجانب قرار داشت.

  • لطفا گزیده ای از شرح وظایف خود در شرکت شیمی بافت را بفرمایید ؟

خانم قاسمی: بنده در واحد اداری فعالیتهای زیادی را انجام می دهم که می توان به : انجام سیستم حضور و غیاب پرسنل کارخانه

اطلاع از کلیه قوانین و آئین نامه های پرسنلی و مقررات قانون کار و تأمین اجتماعی در رابطه با کارکنان، انجام کلیه امور مربوط به دستور پرداخت حقوق و دستمزد، پیگیری لازم در خصوص مکاتبات مربوط به سازمان تأمین اجتماعی، انجام اقدامات پرسنلی کارکنان اعم از انواع مرخصی ، بازخرید، تسویه حساب کامل و  … ، سرپرستی بر حفظ و نگهداری از پرونده های پرسنلی کارکنان و نظارت و کنترل بایگانی کلیه مدارک پرسنلی اشاره کرد.

خانم خشوعی:  از مهمترین وظایف من در شرکت شیمی بافت انجام معاینات ادواری و بدو استخدام پرسنل ، تشخیص و اندازه گیری و ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار ،سمپاشی محیط کار می باشد. از دیگر موارد مربوطه  انجام نمونه برداری میکروبی و شیمیایی آب شرب ، تهیه برنامه غذایی پرسنل و نظارت بر بهداشت آشپزخانه را می توان نام برد. همچنین با توجه به اخذ استاندارد ایمنی و سلامت حرفه ای ( OHSAS:2007) در شرکت شیمی بافت و ارتباط مستقیم آن با زمینه کاری اینجانب، نقش کلیدی اجرای این استاندارد در کارخانه بر عهده من بوده و از آن جمله می توان به اخذ Positive point های مکرر برای این واحد، در ممیزی های خارجی بیان نمود.

خانم نعمتی: از جمله فعالیت های من در واحد آزمایشگاه، تهیه محلول های شیمیایی و کنترل نحوه مصرف این ترکیبات در آزمایشات مختلف، کالیبراسیون دستگاه های ازمایشگاهی درون سازمانی، گزارشات مربوط به آمار و نتایج آزمایشگاهی در زمینه میزان خلوص خوراک ورودی به مجتمع و همچنین کیفیت محصول نهایی می باشد و انجام آزمایشات مربوط به اصول و تصفیه آب برای واحد UT

  • به نظر شما آیا مسئولیت های منزل و فرزند تنها بر عهده خانم ها است ؟

خانم خشوعی: خیر – به عنوان یک خانم شاغل باید صراحتا اعلام کنم مسئولیتهای منزل و فرزند بر عهده والدین بوده و تقسیم کار میان اعضای خانواده و مشارکت ،یکی از دلایل اصلی رضایت از زندگی می باشد اما هرکسی باید در چارچوب زمینه ای که برای او ساخته شده، فعالیت کند تا با طبیعت و استعداد او همگام بوده موجبات رشد و ترقی او پدید آید.

خانم نعمتی: در نظام خانواده نه زن بودن ملاک برتری ست و نه مرد بودن دلیلی بر ارزشمندی بیشتر…به نظر من پدر در مقام سرپرست خانواده و مادربه همان اندازه مسول و عهده دار اجرای امور مربوطه به منزل می باشدو این کرامت و ارزشمندی تنها با همکاری دوطرف و تربیت فرزند صالح حاصل خواهد شد

  • ارزیابی شما در مسیر موفقیت خودتان چیست ؟

خانم قاسمی: این موضوع بدیهی و البته لازم بذکر است که موفقیت برای افراد مختلف تعاریف مختلف و گاه متناقضی دارد . هرکدام از ما رویاهای متفاوتی داریم و چیزهای مختلفی از زندگی می خواهیم همچنان که موفقیت امری شخصی است و راههای مختلفی برای تعریف و اندازه گیری آن وجود دارد . من معمولاً جهت ارزیابی این مهم سوالات مختلفی از خودم میپرسم . آیا در جایگاه شغلی درستی هستم؟ آیا از اشتباهاتم درس میگیرم ؟ آیا من دائما حد و مرزهایم را گسترش می دهم ؟راهکارهای دراز مدت من چیست ؟آیا هنوز باور دارم که می توانم این کار را انجام دهم؟

خانم خشوعی: با توجه به تعیین اهداف بلندمدت و انجام برنامه ریزی های های شغلی و تحصیلی در زندگی شخصی جهت نیل به آنها، جایگاه فعلی خود را در مسیر موفقیت حدود 70 درصد می بینم و جهت تحقق مابقی مسیر نیز برنامه های خاصی دارم که با توکل به خدا به سرانجام خواهد رسید .

  • همسر شما چقدر در موفقيت شما موثر بوده است ؟

خانم خشوعی: زندگی مشترک توام با تفاهم و مودت موجب آرامش روحی و فکری طرفین می گردد که با توجه به همکار بودن من و همسرم در زمینه کاری HSE و بالطبع تبادل اطلاعات تخصصی و همفکری خردمندانه ایشان در اکثر موارد ، نقش موثرشان در موفقیت های فعلی و جایگاه شغلی من غیر قابل انکار است.

خانم نعمتی: برای من نیز این نکته هم صدق می کند، به نظر من یک انسان برای رسیدن به موفقیت بیش از آنکه به حمایت مالی و مادی نیاز داشته باشد به حمایت و انگیزه معنوی نیاز دارد با قاطعیت می توان گفت درتمام مراحل همسرم از من حمایت کرده و به سهم خود در آینده من نقش موثری داشته است.

  • به نظر شما زنان برای اثبات توانمندیهای خود نیازمند چه مواردی می باشند ؟

خانم قاسمی: به نظر من آماده کردن بستر مناسب جهت رشد توانمندی ها و اعتقاد و باور مدیر بالادستی به توانمندی آن زن در آن موقعیت از علل مهم این مسئله بوده و همچنین باید ظرفیت های زنان توانمند به جامعه معرفی شود.

  • چرا دوست داشتید تحت شرایط کار سخت ، به کارتان ادامه دهید ؟

خانم نعمتی: یک زن نیمی از پیکره اجتماع است و بهترین دوست یک مرد و از انجایی که هر انسانی علاقه و گرایش به رشد و تکامل و پیشرفت دارد من هم تمایل داشتم در اجتماع بزرگتر فعالیت کنم تا بتوانم رفاه بیشتری برای خود و جامعه فراهم سازم.

برنامه ریزی به منظور اثر گذاری هرچه بهتر کار در محیط خانه و در شرکت را چگونه تنظیم نموده اید ؟

خانم خشوعی: با توجه به اهمیت مسئولیتهای پذیرفته شده من در دو حوزه شغلی و منزل،   سعی و تلاش من بر تفکیک و جداسازی این دو محیط از هم و انجام کارها در زمان خود می باشد که در نهایت منجر به رضایت و بالطبع آرامش بیشتر در خانواده و خودم می باشد.

  • آيا آدم انتقادپذيري هستيد ؟ چقدر نقد پذيري در موفقيت شما موفق بوده است ؟

خانم قاسمی: انتقاد پذیر بودن یکی از صفات بسیار خوبی است که لازمه پیشرفت انسان در زندگی و کار اوست. و من بخاطر نفع بسیاری که در نقد هست، انتقاد صحیح سازنده را می پذیرم زیرا انتقاد مؤثر در موفقیت سازمانی اهمیت فراوانی دارد.به نظر اینجانب انتقاد پذیری نتایجی شامل افزایش رضایت مندی شغلی ، ایجاد روابط کاری مناسب ، تقویت سلامتی فکر و روحی ، ایجاد عزت نفس ، افزایش سطح بهره وری و افزایش رقابت برای تضمین موفقیت را بدنبال دارد.

خانم خشوعی: فکر میکنم هستم، چون سعی میکنم آدم منطقی باشم . از آنجایی که انتقادپذیری عاملی حیاتی در رشد و موفقیت هر فرد است من هم تلاش می کنم در کار و زندگی انتقادات را شنیده و در صورت اصولی بودن پذیرفته و اجرا نمایم.

خانم نعمتی: فکر کنم باشم البته انتقادی که سازنده باشد و هدفش تخریب روحیه نباشد.

در روزهای آخر سال، یک آرزو کنید…

خانم قاسمی: عاقبت بخیری و سلامتی برای تک تک همکاران گرامی

خانم خشوعی: آرزومند سلامتی و حال خوش برای خانواده ، دوستان  و همکاران عزیزم می باشم.

خانم نعمتی: آرزو می کنم، بانوی گل مادر مهربانم که شاهکاری از زیبایی خلقت است همیشه سلامت باشد  و پدرم مهربانم از من راضی …

* روابط عمومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط