آقای مهندس سید حمزه دهقانی متولد شهرستان اهواز و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات می باشد. وی همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی علاوه بر فعالیت های صنعتی مرتبط ، موفق به گذراندن دوره کارآموزی صنعتی و حضور در دو دوره اورهال در شرکت پتروشیمی فن آوران بوده است. پس از پایان دوره تحصیلی به استخدام شرکت مهندسی و نصب فیرمکو در آمده و به مدت دو سال با سمت های تکنسین مکانیک، کارشناس مکانیک و سرپرست مکانیک و ماشینری واحد تعمیرات در شرکت فیرمکو مستقر در شرکت شیمی بافت به ارائه خدمت پرداخت. وی از سال 1393 با سمت کارشناس مکانیک به استخدام شرکت پتروشیمی شیمی بافت درآمد و در حال حاضر همزمان با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سمت سرپرست واحد بازرسی فنی کارخانه  مشغول به کار می باشد. با وی در خصوص بازرسی فنی در پتروشیمی شیمی بافت به گفت و گو نشستیم:

 

  • آقای مهندس دهقانی لطفاً توضیحاتی درباره نقش و جایگاه بازرسی در صنعت، بالاخص در کارخانه شرکت شیمی بافت بیان نمایید؟

نقش واحد بازرسی فنی در شرکت شیمی بافت با توجه به حجم بالای فعالیت ها و کارهای مرتبط در واحد بازرسی با توجه به  اینکه مدت زمان زیادی است که از زمان راه اندازی تجهیزات گذشته است بسیار مهم می باشد. به طور کلی جایگاه مهم بازرسی فنی به عنوان پزشک صنعت بر متخصصان پوشیده نیست. بازرسان فنی در جای جای صنعت برای رسیدن به جایگاه مناسبی از رعایت استانداردهای بین المللی و همچنین نظارت بر طراحی و تعمیرات واحد های مختلف صنعتی تلاش می کنند. البته وظایف بازرسی فنی گسترده تر و حساس تر است و نقش واقعی آن در بطن صنعت مشخص می شود

  • واحد بازرسی فنی در مجتمع چه وظایفی بر عهده دارد و بازرسی ها به چه نحو صورت می گیرد؟

بازرسی ها در واحد بازرسی فنی شرکت شیمی بافت، شامل بازرسی های دوره ای و موردی، بازرسی پروژه ها، بازرسی کالا و ارائه گزارش در انجام به موقع تعمیرات پیشگیرانه از تجهیزات استاتیک، افزایش ضریب ایمنی و نیز جلوگیری از هزینه های سرسام آور که حتی می تواند منجر به قطع تولید شود می باشد. به بیانی دیگر می توان به بازرسی های در زمان بهره برداری و بازرسی در زمان تعمیرات اشاره کرد که عمده بازرسی ها در زمان توقف دستگاه ها انجام می شود. بازرسی حین سرویس شامل بازرسی چشمی از وضعیت بیرونی دستگاه ها و ضخامت سنجی تجهیزات، و بازرسی در زمان توقف شامل بازرسی جوش، بازرسی رنگ و پوشش، بازرسی خوردگی، بازرسی عایق ها، بازرسی خطوط لوله و تجهیزات و بازرسی پروژه ها می باشد.

 

  • اهم اقداماتی که توسط واحد بازرسی فنی صورت گرفته است چه می باشد؟

از اهم اقداماتی واحد بازرسی می توان به تهیه و تدوین گزارشات جدید تعمیراتی با فرمت جدید، به صورت کاملاً تخصصی و فنی و بروز رسانی اطلاعات واحد بازرسی، تهیه و تنظیم یک بر نامه زمان بندی مدون جهت بازرسی های دوره ای کلیه تجهیزات استاتیک کارخانه که هم اکنون در حال اجرا می باشد اشاره کرد. علاوه بر آن می توان به در دست اقدام قرار گرفتن بازرسی های داخلی و خارجی کلیه مخازن که از سال گذشته آغاز گردیده است و اقدامات تعمیراتی لازم نیز بر روی آنها انجام شده است نیز اشاره کرد.

 

  • یکی از مهمترین اقدامات شما در سال گذشته بازرسی مخزن ذخیرهPss-102  بود لطفاً درباره آن توضیحاتی بفرمایید.

بله، یکی از مهمترین کارهای بازرسی در سال گذشته بازرسی مخزن ذخیرهPss-102  به حجم3700 متر مکعب بوده است که هدف از این بازرسی تعیین وضعیت کیفی بدنه و جوش مخزن و تعیین میزان خوردگی داخلی در بدنه و عیوب جوش مخزن بوده است که همزمان تست های التراسونیک پیشرفته Phased Array  جهت بررسی خطوط جوش عمودی و افقی مخزن و تست آلتراسونیک پیشرفته تمام اتوماتیک Rms  جهت بررسی خوردگی داخلی مخزن انجام شد و خوشبختانه مورد خاصی مشاهده نگردید

  • در حوزه بازرسی فنی بیشتر با چه چالش ها و مسایلی دست به گریبانید؟

با توجه به اینکه بنده به مدت یک سال می باشد که از واحد مکانیک به واحد بازرسی جا به جا شده ام قطعا می توان گفت که یکی از مهمترین چالش های واحد بازرسی فنی بحث آموزش است.  کسب آموزشهای لازم متناسب با وظایف محوله از مهمترین نیازهای این واحد می باشد، که انتظار می رود شرایط فراهم گردد و به این مهم دست یابیم. البته در حال حاضر واحد آموزش شرکت با مساعدت مدیران محترم برنامه ریزی های لازم را در این خصوص اعمال نموده اند که انشالله طبق برنامه و با اولویت، دوره های لازم سپری گردند.

 

  • در چه مواقعی از شرکت های مجری و پیمانکار برای اقدامات بازرسی استفاده می نمایید ؟

با توجه به ظرفیت موجود نفرات و تجهیزات اندازه گیری واحد بازرسی، در مواقع لزوم و بازرسی های موردی، بنده با کمک نفرات حاضر و مرتبط در واحد تعمیرات بازرسی های مورد نظر را انجام می دهیم. اما انجام کارهای بازرسی فنی در تعمیرات و بازرسی اساسی از جمله تست های غیر مخرب مانند پرتو نگاری، UT پیشرفته و ازمایش با ذرات مغناطیس شونده و دیگر تجهیزات و تست های پیشرفته با نظارت بازرس فنی کارخانه به شرکت های پیمانکار معتبر و بنام بازرسی فنی واگذار خواهد شد. لازم به ذکر است در جهت انجام بازرسی های لازم با نظر مدیریت محترم سعی بر آن شده است که در وهله اول بتوان در انجام و اجرا تست ها از تجهیزات پیشرفته و بروز بازرسی استفاده کرد.

 

  • لطفاً توضیح دهید شرکت در دوره های آموزشی چقدر در وظایف محوله واحد شما مؤثر می باشند؟

به طور کلی می توان گفت که آموزش یک عامل  کلیدی برای پیشرفت و توسعه منابع انسانی است و یک سرمایه گذاری ضروری برای هر سازمان محسوب می شود. قطعا گذراندن دوره های آموزشی مرتبط علاوه بر اینکه نقش بسزایی در آشنایی با علم روز دنیا را در بر خواهد داشت، سبب بهبود عملکرد و بالا بردن کارایی و سطح دانش فنی کمی و کیفی پرسنل خواهد شد

  • گویا باتوجه به اهمیت واحد بازرسی فنی در زمینه فعالیتهای پژوهشی هم فعال هستید، لطفاً اقدامات خود را شرح دهید.

در راستای فعالیت های پژوهشی، مقاله ای تحت عنوان((بررسی آزمایشگاهی تاثیر شرایط فرایند و نسبت ترکیب مخلوط پلی اتیلن سنگین و کربنات کلسیم بر روی استحکام ضربه ای اتصالات تولیدی)) به نام شرکت شیمی بافت به هشتمین کنفرانس بین المللی لوله و خطوط انتقال نفت و گاز و پتروشیمی که در  آبان ماه سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار گردید ارائه نمودم که مورد پذیرش واقع شد. در همین راستا در حال حاضر  نیز بر روی یکسری دیگر از مقالات دارم کار میکنم که در صورت پذیرش در کنفرانس های بین المللی آینده ارائه می گردند.

با تشکر از شما بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید، برای شما آرزوی موفقیت می نماییم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط