به گزارش روابط عمومی پتروشیمی شیمی بافت، در سال 1394 شرکت شیمی بافت توانست “جایزه بنیاد جهانی انرژی گلوب2015 ” را برای پروژه پیشنهادی با عنوان ” بهینه سازی فرآیند با مدیریت منابع آب” کسب نماید، لذا پای صحبت های دو تن از همکاران محترم واحد خدمات فنی نشستیم تا برای ما از چگونگی انجام این پروژه و دریافت جایزه ذکر شده بگویند:

  • ابتدا خودتان را معرفی نمایید و کمی از خود بگویید.

عبدالامیر حیاتی منش: در سال 56 در شهرستان ماهشهر متولد شدم. قبل از ورود به دانشگاه، مهارت های صنعتی در رشته برق قدرت را از مراکز فنی حرفه ای در اصفهان کسب نموده و پس از سپری نمودن دوران مقدس سربازی، که مصادف با آغاز پروژه های ساخت پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی بود، در این منطقه مشغول به کار شدم و همزمان با آن ادامه تحصیل داده و در حال حاضر دارای مدرک مهندسی شیمی و دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته می باشم.

هنگامه  بصری: بنده نیز در سال 64 در شهرستان بهبهان متولد شدم. پس از سپری نمودن دوران تحصیلی تا مقطع دیپلم در شهرستان بهبهان، موفق به قبولی در کنکور سراسری در رشته مهندسی برق دانشگاه شهید چمران اهواز شدم. پس از پایان دوران کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد نیز در همین دانشگاه پذیرفته و در سال 90 مدرک کاشناسی ارشد در این رشته را دریافت نمودم.

  • کمي از سوابق کاريتان بگوييد. چگونه شد به شرکت شیمی بافت پيوستيد؟

عبدالامیر حیاتی منش: بنده از سال 79 در پروژه های مختلف در منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار شده سپس از دی ماه 81 تاکنون با شرکت پتروشیمی شیمی بافت همکاری دارم. در این سال ها با سمت های سایت من، بُردمن، سرپرست شیفت بهره برداری در واحد بهره برداری مشغول به کار شدم. پس از آن در سال 93 تاکنون با صلاحدید مدیریت وقت به واحد خدمات فنی با سمت سرپرست فرآیند منتقل شدم .

هنگامه  بصری: پس از فراغت از تحصیل از سال 87 مشغول به تدریس در دانشگاه آزاد بهبهان و شوشتر شدم. در این مدت علاوه بر تدریس رشته مهندسی برق، با شرکتهای مختلف به صورت پاره وقت در کارهای تحقیقاتی همکاری نمودم. در سال 93 با توجه به اعلام نیاز این شرکت، در واحد خدمات فنی به عنوان کارشناس واحد برق مشغول به کار شده سپس با تشکیل واحد مدیریت انرژی، مسئولیت این واحد به اینجانب سپرده شد و تاکنون افتخار همکاری با این شرکت در این سمت را داشته ام.

  • لطفاً درباره شرح وظایف واحدهایی که در آن مشغول هستید توضیحاتی ارائه فرمایید.

عبدالامیر حیاتی منش: مهندسی فرآیند دانش مبتنی بر تجربه است و به منظور تعریف و کنترل شرایط با توجه به استاندارد ها و دانش فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرد. از وظایف این واحد میتوان به نظارت بر عملکرد واحد بهره برداری، ازمایشگاه، دستگاه ها، کاتالیست ها و مواد شیمیایی تزریقی در واحد یوتیلیتی با توجه به دستورالعمل های موجود و همکاری در تحلیل گزارش های واحد انرژی و همکاری با واحد کنترل تولید و محیط زیست اشاره کرد.

هنگامه  بصری: در واحد مدیریت انرژی، الزامات کاربردی در استفاده و مصرف انرژی شامل پایش و اندازه گیری، مستند سازی و گزارش دهی، طراحی و فعالیت خرید تجهیز، سیستم ها، فرآیندها، کنترل های عملیاتی، روش ارتباطی و همچنین کارکنان دخیل در عملکرد انرژی را مشخص می نماید.

تشکیل جلسات ادواری کمیته انرژی جهت بررسی اقدامات مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی، بررسی و محاسبه انرژی مصرفی به ازاء هر تن محصول تولیدی و اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد انرژی سازمان، تعیین نیازهای آموزشی سازمان برای مهارت های مربوط به انرژی، ایجاد و مستند سازی نظام مدیریت انرژی از وظایف این واحد است. علاوه بر آن، همکاری با واحدهای خدمات فنی، بهره برداری، محیط زیست در حوزه وظایف این واحد می باشد

  • یکی از افتخارات شرکت شیمی بافت، جایزه بنیاد جهانی انرژی گلوب در سال 2016 بود، لطفاً بفرمایید این جایزه به چه پروژه ای تعلق گرفت؟

عبدالامیر حیاتی منش: در سال 94 پروژه پیشنهادی شرکت شیمی بافت با عنوان ” بهینه سازی فرآیند با مدیریت منابع آب”  که در بخش آب دسته بندی می شود توانست جایزه بنیاد جهانی انرژی گلوب را در سال 2015 کسب نماید.

  • لطفاً اهداف طرح پروژه ” بهینه سازی فرآیند با مدیریت منابع آب” را بیان فرمایید.

عبدالامیر حیاتی منش: هدف اصلی این پروژه استفاده مناسب و بهینه از منابع آب موجود و صرفه جویی در مصرف آب و هزینه مالی مربوط به آن میباشد که با توجه به تداوم وجود آب بلودان کولینگ تاور ها این منبع به شکل دراز مدت صرفه اقتصادی خود را (با توجه به عدم نیاز به خرید آب سرویس که قیمت آن در طول زمان نیز افزایش خواهد داشت) هر چه بیشتر  نشان میدهد.

  • لطفاً بفرمائید، چه عاملی باعث می شود که در صنعت اینگونه مصرف آب بالا رود؟

هنگامه  بصری: صنعت پتروشیمی یکی از مصرف کنندگان عمده آب در صنایع می باشد. آب مصرفی در این صنعت به طور عمده برای تغذیه دیگ های بخار و برج های خنک کننده به کار می رود. اگرچه حجم عمده آب دوباره به چرخه بازگردانده می شود ولی در نهایت حجم قابل توجهی از آب به صورت پساب به بیرون کارخانه تخلیه می شود که علاوه بر تخلیه به آب های سطحی و زیر زمینی و هدر رفتن آب سبب آلودگی آب ها و محیط زیست می شوند. این در حالی است که روزانه حجم قابل توجهی از آب بلودان تمیز در شرکت شیمی بافت بدون استفاده مجدد به خارج از کارخانه هدایت می شود. در مقابل برای آبیاری از فضای سبز کارخانه روزانه حجم قابل توجهی آب از پتروشیمی فجر دریافت می گردد. لذا با توجه به هدر رفتن حجم زیادی از پساب تمیز بلودان کولینگ تاور در کارخانه شیمی بافت، تحقیق و بررسی از پساب خروجی از بلودان کولینگ تاور در واحد یوتیلیتی جهت استفاده مجدد قرار گرفت.

  • آبیاری فضای سبز مجتمع شرکت شیمی بافت به چگونه است و آیا این طرح تأثیر مثبتی در این امر داشته است یا خیر؟

عبدالامیر حیاتی منش: طرح بازیافت آب کولینگ تاور به منظور آبیاری فضای سبز کارخانه و شستشوی محیط کارخانه می تواند نقش بسزایی در حفظ منابع آب و حفظ سرمایه کارخانه از لحاظ ریالی داشته باشد.

برای آبیاری فضای سبز شرکت شیمی بافت، از آب سرویسی که از پتروشیمی فجر خریداری می شود استفاده می شود. اما در حال حاضر از آب بلودان کولینگ تاورها به شکل بهینه تر استفاده میشود و این در حالی است که نیازی به پرداخت هزینه جهت خریداری آب سرویس و استفاده از آن نیست.

  • نحوه دریافت این جایزه بین المللی چگونه بود؟

هنگامه  بصری: پس از ثبت نام در این جایزه جهانی و حضور ارزیابان مربوطه از ایران و کشور سوئیس در شرکت پتروشیمی شیمی بافت ارزیابی این پروژه با موفقیت انجام گردید که منجر به دریافت گواهینامه بین المللی بنیاد جهانی انرژی گلوب در سال 2016 توسط شرکت پتروشیمی شیمی بافت گردید.

  • نظرتان در مورد فضاي کاري در شرکت شیمی بافت چيست؟

عبدالامیر حیاتی منش: فضای کاری در شرکت شیمی بافت بر جوانی، تجربه و شایسته سالاری مبتنی شده است. در این شرکت جانشین پروری از ابتدای تاسیس کارخانه نهادینه شده است و به همین علت ضوابط کاری در محیطی صمیمی و دوستانه انجام می شود. از همین رو مدیران ارشد کارخانه در همین سیستم رشد کرده و پله های پیشرفت را یکی بعد از دیگری طی نموده اند. این مهم باعث شده که روابط بین مدیران و پرسنل زیرمجموعه خود نزدیک و بر حسب اعتماد متقابل تعریف گردد.

  • آينده شرکت شیمی بافت را چگونه مي‌بينيد؟

هنگامه  بصری: با توجه به وجود پتانسیل نیروی جوانی در شرکت، که این نیروی جوان طی سالیان گذشته دارای تجربه کاری و فنی شده است، می توان چشم انداز و آینده روشنی را برای شرکت در سایه یک مدیریت کارآمد و توانمند ترسیم نمود. الحمدلله این رویکرد در مجموعه PIIC وجود داشته است.

  • مشارکت پذیری و کارگروهی را تا چه حد در پیشرفت امور مؤثر می دانید؟

عبدالامیر حیاتی منش: زمانی که در یک مجموعه در  قالب یک گروه متحد مشغول به کار می شوی، اگر تمام عوامل گروه مانند چرخ دنده های یک دستگاه عمل کنند، حرکت سیستم در جهت مثبت امکانپذیر خواهد بود. حال تصور نمایید در یک قایق نشسته اید و هر کدام از سرنشین های قایق به سوی هدف های متفاوتی پارو بزنند، بدون شک آن قایق واژگون خواهد شد. پس اصلی ترین هدف یک مجموعه باید آموزش کار گروهی به افراد تحت سرپرستی خود باشد.

هنگامه  بصری: ما هر کدام ممکن است به صورت جداگانه دارای توانایی های گوناگونی باشیم ولی زمانی موفق خواهیم بود که بتوانیم در یک کار تیمی این آموخته ها را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید و این مصاحبه را با ما داشتید کمال تشکر و قدردانی را داریم.

روابط عمومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط