• معرفی

آقای آرمان شریفی، در سال 1353 در شهرستان ماهشهرمتولد شد. وی در مقطع کارشناسی و در رشته تحصیلی شیمی کاربردی از دانشگاه آزاد واحد امیدیه فارغ التحصیل گردید. مهندس شریفی در سال 1380ازدواج نموده و هم اکنون دارای یک فرزند پسر می باشد. وی یکی از باسابقه ترین افراد شاغل در شرکت شیمی بافت می باشد که از زمان پروژه تاکنون در مجتمع مشغول به کار می باشند.

مطلبی که پیش رو دارید، گفت و گوی ما با مهندس آرمان شریفی است که در ادامه آورده می شود:

  • بعنوان اولین سوال کمی از سوابق شغلی خود گفته و بفرمایید درچه سالی به استخدام شرکت شیمی بافت و در کدام واحد مشغول به کار شدید ؟

قبل از استخدام در پتروشیمی شیمی بافت در شرکت ها و پروژه های دیگری مشغول بوده ام که مهمترین آن ، شرکت عمران فلات می باشد که وظیفه اصلی این شرکت ساخت اسکله منطقه ویژه بود؛ پس از آن در سال 1379 با عنوان کارشناس فرآیند (process) در شرکت شیمی بافت استخدام شده و بمدت کوتاهی در آن مقطع زمانی هم بعنوان سرپرست ایمنی منصوب گردیدم. البته باید بیان کنم آن موقع شرکت در مرحله عملیات خاکریزی و ساخت ساختمان های سایت بود و هنوز به مرحله نصب و راه اندازی نرسیده بود. بعد از آن به سمت سرپرست شیفت منصوب شده و سپس بعنوان رئیس بهره برداری و در مقطعی با حفظ سمت، سرپرست خدمات فنی شدم. پس از آن بمدت بیش از یک سال بعنوان سرپرست کارخانه و بعد از آن معاون کارخانه و در نهایت مجدد بعنوان رئیس بهره برداری منتصب گردیده و تاکنون در حال انجام وظیفه در این سمت می باشم.

  • کمی از آن سالها بگویید و بصورت خلاصه اقداماتی که برای راه اندازی شرکت انجام شد را بیان فرمایید ؟

در آن زمان بسیاری از تجهیزات ، مخازن و وَلوها در سایت یک منطقه ویژه و در یک سوله بزرگ و یارد اطراف آن نگهداری می شد تا ضمن بررسی وضعیت تجهیزات خریداری شده تعمیرات بر روی تجهیزات مکانیکی و ابزار دقیقی صورت پذیرد و بعد از آن بود که تمامی تجهیزات به سایت 3 (محل فعلی کارخانه) منتقل و عملیات نصب آغاز شد. بعد از نصب تجهیزات، پیش راه اندازی و راه اندازی واحد توسط پرسنل جوان واحد بهره برداری صورت پذیرفت.

  • چه شرکتهایی وظیفه ساخت و راه اندازی مجتمع شیمی بافت را به عهده داشتند؟

شرکت صنایع فارس (فیرمکو) که وظیفه اش نصب تجهیزات تولید و عملیات سیویل بود و شرکت فردوس ماشین که در ابتدا تعمیرات تجهیزات کارکرده و پس از آن ساخت مخازن مواد اولیه و محصول را به عهده داشتند و در نهایت شرکت ساختمانی برج پل که عملیات ساخت ساختمانهای سایت شیمی بافت بر عهده این شرکت گزارده شد.

  • در آن زمان وظایف شما در مراحل ساخت و راه اندازی شرکت چه بود ؟

وظایف ما در آن زمان ضمن مطالعه فرآیند تولید و آموختن نکات مهم آن، انتقال تجهیزات از سایت یک به سایت 3 ، نظارت بر عملکرد پیمانکارها که شامل سندپلاست و رنگ آمیزی تجهیزات تعمیرات و بعد از آن لاین یابی خطوط لوله نصب شده و مقایسه آن با نقشه های PID بود.

  • جنابعالی هم اکنون به عنوان رئیس بهره برداری پتروشیمی شیمی بافت مشغول به کار هستید، وظایف شما در این حوزه چگونه است؟

از مهمترین وظایف رئیس بهره برداری می توان به سرپرستی و اداره امور واحد از نظر عملیات تولید، نظارت بر کار پرسنل و راهنمایی های لازم به پرسنل بهره برداری با ارائه دستورالعملهای مناسب، انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از توقف تولید و در صورت امکان افزایش تولید و ارائه را هکارهای مناسب به مدیریت کارخانه در شرایط اضطراری اشاره کرد.

همچنین نظارت بر آموزش مداوم پرسنل به منظور افزایش بازدهی و بالابردن راندمان تولید و نیز برنامه ریزی تولید و کنترل میزان خوراک، ارائه گزارشهای لازم به مدیریت جهت سفارش مواد اولیه موردنیاز و ارتباط مستمر با مسئولین تأمین کننده ها از دیگر وظایف اینجانب می باشد.

  • ارزیابی شما از توان کاری و تجربه پرسنل گرامی در واحد بهره برداری چگونه است ؟

به طور کلی تمامی پرسنل واحد بهره برداری از رئیس تا اپراتور واحدهای مختلف باید دارای اطلاعات مناسب و صاحب تجارب بالا باشند. حضور اکثریت پرسنل واحد بهره برداری از ابتدای پروژه نصب تجهیزات هر دو خط تولید و سپس راه اندازی هر دو واحد، باعث شده است از حیث تجربه و کسب اطلاعات لازم در کنار آموزش های دوره ای در وضعیت خوبی باشیم این درحالی است که میانگین سنی پرسنل حدوداً 36 سال است.

  • چگونه تجربیات و دانش خود را به دیگر همکاران انتقال می دهید؟

یکی از وظایف رئیس بهره برداری نظارت بر آموزش پرسنل می باشد. ضمن اینکه تعدادی از پرسنل جدید که استخدام می شوند، توسط اینجانب بصورت مستقیم تحت آموزش قرار می گیرند. در بسیاری از موارد نیاز است جهت عملکرد بهتر پرسنل در فرآیند تولید، مطالب راه گشا و کاربردی به صورت های مختلف (چه بصورت دستورالعمل و چه بصورت توضیحات حضوری) با پرسنل واحد در میان گذاشته می شود. نکته ای که باید عرض کنم اینست که در واحد بهره برداری آموزش ندادن  فوت کوزه گری کار، برابر است با بروز یک حادثه لذا همه ما در انتقال تجارب به دیگران مسئول هستیم. یکی از برنامه های اینجانب تهیه و چاپ مطالبی حاوی اطلاعات و تجربیات چندین ساله این واحد می باشد که هم اکنون در حال تحریر آن می باشم.

  • جناب مهندس درحال حاضر وضیعت تولید درپتروشیمی شیمی بافت چگونه است ؟

با توجه به وجود برخی مشکلات از سوی تأمین کننده های خوراک تاکنون، متأسفانه موفق به رسیدن ظرفیت اسمی نشده ایم اما طی یکی دوسال گذشته با اقدامات مناسبی که در جهت یافتن منابع دیگر صورت پذیرفته، امیدوارم طی روزهای آتی مقدمات دریافت خوراک بیشتر فراهم گشته تا شاهد روند افزایش تولید باشیم. اما آنچه مسلم و پر اهمیت است تلاش تمامی مدیران، رؤساء و پرسنل شرکت است که با ترفندهای مختلف میزان تولید هر سال نسبت به سال قبل آن افزایش یابد.

  • موارد استفاده محصولات تولیدی شرکت در کجاها می باشد؟

MTBE به عنوان محصول اصلی شرکت شیمی بافت، به عنوان اکتان افزا در پالایشگاه های تولید بنزین مورد استفاده قرار می گیرد و به میزان کمی هم در فرآیند تولید بعضی از داروها آن هم مورد استفاده قرار میگیرد و ماده رافینت 2 به عنوان محصول جانبی شرکت ، در واحد الفین پتروشیمی ها و همچنین به عنوان خوراک محصول MEK  مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده بعد از میکس با ترکیبات سه کربنه می توان به عنوان گاز مایع جهت سوخت خانگی در کپسول های مخصوص استفاده گردد.

  • از دیدگاه شما، چه عواملی موجب انگیزه کاری و افزایش بهره وری در شرکت می شود؟

ایجاد حس مفید بودن با استفاده از تجارب و نتیجه تلاش های پرسنل محترم یکی از مهمترین عوامل افزایش انگیزه های کاری است؛ فلسفه اشتغال، رفع نیازهای مادی است؛ توجه به دغدغه های پرسنل و رفع نیازهای مادی تا حد امکان به نحوی که اصطلاحاً فرد شاغل تمام حواس خود را به انجام صحیح کار معطوف نماید، قطعاً باعث افزایش بهره وری خواهد شد. همچنین با آموزش صحیح و استفاده از تکنولوژی جدیدتر ضمن اینکه باعث کاهش هزینه ها می شود در افزایش بهره وری نقش اساسی را ایفا می نماید، بنابراین هزینه کردن در جهت موارد اشاره شده در واقع سرمایه گذاری از حیث توان نیروی انسانی است.

از اینکه وقت خود را دراختیار ما گذاشته و با دقت نظر خوب به سوالات ما جواب دادید کمال تشکر را داریم.

روابط عمومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط